מאמרים מכתבי עת מדעיים

אפקטיבייט מנגישה עבורכם ידע מדעי רב ערך

שומרים על מהירות גם לאחר עשור

ריבוק ושותפים פרסמו ב 2014 מחקר אורך על כ-2800 מבוגרים שחיים בקהילה בגילאי 65 עד 90. המבוגרים שהתאמנו באימון קוגניטיבי ממוחשב ממוקד לשיפור חשיבה ובאימון קוגניטיבי ממוחשב ממוקד לשיפור מהירות עיבוד הראו שיפור ביכולות המאומנות שנשמר גם לאחר 10 שנים. בנוסף, מבוגרים שהתאמנו בתרגילים לשיפור מהירות שמרו על רמת תפקוד יומיומי יותר גבוהה גם לאחר 10 שנים.

יעילות האימון הממוחשב אינה תלויה בידע טכנולוגי

מאמר סקירה שיטתית של קודיאר משנת 2012 בחן את היעילות של אימון קוגניטיבי ממוחשב במבוגרים בריאים. 38 מחקרים הוכללו במאמר סקירה כאשר המחקרים חולקו לשלוש קבוצות ע"פ סוג האימון שבוצע: תרגול קוגניטיבי מסורתי עם נייר ועפרון, אימון בתוכנות ממוחשבות, ומשחקי וידיאו. הממצאים מראים כי אימון קוגניטיבי ממוחשב יעיל באותה מידה כמו תרגול מסורתי עם נייר ועפרון וכי תוכנית אימון ממוחשב היא חלופה יותר יעילה ואינטנסיבית. בנוסף, רוב המחקרים דיווחו כי מבוגרים לא היו צריכים להיות בעלי ידע טכנולוגי כדי לבצע את האימון בהצלחה ולהפיק תועלת מהאימון.

קריאה ומשחק קלפים לא מביאים לאותן תוצאות

מאמר סקירה שיטתית ומטא-אנליזה של קלי משנת 2014 בחן את השפעתו של אימון קוגניטיבי ממוחשב במבוגרים בריאים. 31 מחקרים נכללו נסרקו כך שהמאמר כלל קרוב ל-2000 משתתפים בקבוצות שונות של אימון קוגניטיבי ו-400 משתתפים בקבוצות ביקורת (כגון, קריאה או משחק קלפים). בהשוואה לקבוצת ביקורת פעילה (כגון, קריאה או משחק קלפים), אימון קוגניטיבי ממוחשב שיפר זיכרון עבודה, מהירות עיבוד ותפקוד קוגניטיבי כללי. בהשוואה לקבוצת ביקורת שלא עשתה שום פעילות, אימון קוגניטיבי ממוחשב שיפר מדדי זיכרון כגון זכירת שמות ופנים, זכירה מיידית של מילים, יצירת אסוציאציות חדשות, וכמו כן תפקוד קוגניטיבי סובייקטיבי.

רוצים בריאות מוחית? אתגרו את המוח והניעו את הגוף

מאמר סקירה של במידיס משנת 2014 מסביר מדוע שמירה על מוח בריא היא קריטית לאיכות חיים ועצמאות בגיל המבוגר. לאתגר את המוח המבוגר באמצעות אימון קוגניטיבי ואימון גופני הוכחו כיעילים נגד ירידה קוגניטיבית ומחלות הקשורות לגיל. מאמר זה מסכם את הממצאים האחרונים בנוגע למנגנונים המוחיים הקשורים לשינויים המוחיים בגיל השלישי ומדגיש את החשיבות של תפקוד מיטבי של רשתות מוחיות לאורך החיים וממליץ על אימון הכולל תרגילים קוגניטיביים וגופניים.

אימון קוגניטיבי ממוחשב יעיל גם בהפרעה קוגניטיבית קלה

מטא-אנליזה של צאנג משנת 2019 בחנה באופן שיטתי את השפעתו של אימון קוגניטיבי ממוחשב במבוגרים מעל גיל 55 שאובחנו עם MCI (הפרעה קוגניטיבית קלה) בהשוואה לקבוצת ביקורת. 18 מחקרים נכללו במאמר סקירה וכללו קרוב ל-700 משתתפים. נמצא שיפור בתפקוד קוגניטיבי כללי, זיכרון, וזיכרון עבודה במבוגרים עם ירידה קוגניטיבית. עם זאת, אין מידע לגבי השפעה לטווח הארוך ויעילות האימון להפחתת הסיכון לדמנציה.

אימון קוגניטיבי ממוחשב תורם להזדקנות בריאה

מטא-אנליזה של בונשר משנת 2020 בחנה האם אימון קוגניטיבי ממוחשב הוא באמת פתרון יעיל לקידום הזדקנות בריאה. לצורך כך, נאספו נתונים מ-16 מחקרים מבוקרים (1,543 משתתפים) אשר בדקו את תוצאות השימוש בתוכנות מסחריות לאימון קוגניטיבי ממוחשב בקרב אנשים מעל גיל 60 ללא פגיעה קוגניטיבית. נמצא שיפור משמעותי במהירות העיבוד, זיכרון עבודה, תפקודים ניהוליים, וזיכרון מילולי.

אימון קוגניטיבי הוא חלק מתוכנית התערבות יעילה

מחקר של גיולי משנת 2016 בחן את השפעתה של תוכנית התערבות מקיפה בקרב 321 מבוגרים שחולקו ל-3 קבוצות: מבוגרים עם אבחנה של אלצהיימר ברמה קלה עד בינונית, מבוגרים עם הפרעה קוגניטיבית קלה (MCI) ומבוגרים ללא ירידה קוגניטיבית. התערבות מקיפה זו מתבססת על גישות שיקומיות המציעות שילוב בין שיקום (אימון קוגניטיבי), פיצוי (אסטרטגיות) בניית אורח חיים בריא ותמיכה פסיכולוגית. התוכנית הביאה לשיפור משמעותי בשלושת הקבוצות בהשוואה למבוגרים שלא התאמנו. בנוסף, נמצאה השפעה בינונית על חומרת הסימפטומים בחולי אלצהיימר ועל המצב התפקודי כפי שהם נמדדים על פי שאלונים יעודיים. בקבוצת המבוגרים עם הפרעה קוגניטיבית קלה (MCI) נצפה שיפור במטלות של זיכרון מילולי שמיעתי ובתלונות סובייקטיביות על פגיעה בזיכרון. בקבוצת המבוגרים ללא ירידה קוגניטיבית נצפתה ירידה משמעותית בתלונות הסובייקטיביות. תוצאות המחקר הראו כי אימון קוגניטיבי יכול לשפר ביצועים ספציפיים, כגון זיכרון, תחושות סובייקטיביות ותפקוד אצל מבוגרים עם וללא ירידה קוגניטיבית.

שיפור הזכרון הוא לא רק שיפור הזכרון

מאמר סקירה שיטתית ומטא-אנליזה של מיובורן משנת 2017 בחן את השפעתו של אימון קוגניטיבי ממוחשב על מבוגרים בריאים ומבוגרים עם אבחנה של פגיעה קוגניטיבית קלה. המאמר התבסס על 279 תוצאות מ-97 מחקרים לצורך בחינת מודל מורכב אשר הצביע על שיפור קוגניטיבי קטן אך משמעותי ביחס לקבוצות ביקורת כאשר לא הייתה השפעה מהותית על המודל לגורמים כגון גיל, השכלה, וסטטוס קוגניטיבי (בריא מול הפרעה קוגניטיבית קלה). נמצא כי אימון המתמקד בזיכרון עבודה הביא לשיפור הכי גדול. גם אימונים המתמקדים בזיכרון או במהירות עיבוד, ואימונים שמשלבים מספר יכולות שיפרו משמעותית את הקוגניציה, גם ביכולות שאינן אומנו באופן ישיר.