הקשר בין מדיטציה לזיכרון

בימינו, בעידן שבו יש שפע של מידע שמציף אותנו בכל מקום, חשוב להיות ממוקדים. אנו צריכים להיות בעלי זיכרון חד ויכולות קוגניטיביות המתפקדות כראוי. יש מספר דרכים לחזק תפקודים אלו ואחד מפתיע הוא דרך מדיטציה. למדיטציה יש יתרונות רבים וביניהם גם השפעה על הזיכרון.

מהי מדיטציה?

מדיטציה היא תרגול מנטלי, עתיק יומין, שנועד לאפשר לאדם לפתח חשיבה בהירה ואיזון נפשי. קיימות טכניקות שונות של מדיטציה, אך אנו נתמקד במיינדפולנס, הטכניקה שמשפיעה באופן חיובי על הזיכרון. המיינדפולנס היא מדיטציה ממשפחת מדיטציות הקשב, במדיטציה זו אנו מפנים את הקשב, באופן מודע, לחוויות ותופעות המתרחשות באותו רגע.

כדי להבין איך מדיטציה משפיעה על הזיכרון, נגדיר תחילה מהו זיכרון. הזיכרון הוא תהליך קוגניטיבי המורכב מקידוד, אחסון ושליפה של מידע, הוא מחולק לזיכרון לטווח קצר וזיכרון לטווח ארוך. הראשון אחראי על החזקת מידע לזמן קצר בעוד שהאחרון מתייחס לאחסון ושמירת מידע לאורך תקופה ממושכת.

בעשור האחרון התגלה שהמוח שלנו יכול להתפתח במהלך כל החיים, כלומר להצמיח תאי עצב חדשים. תאי העצב אחראים על פעילויות כמו תפיסה, למידה וזיכרון. תזונה מסוימת, שינה מספקת והרגלים נוספים יכולים לעודד את צמיחתם של תאים אלו. בין ההרגלים שמומלץ להוסיף לשגרת היום יום הוא תרגול מדיטציה.

איך מדיטציה משפרת את הזיכרון?

למדיטציה יש יתרונות רבים המשפיעים באופן ישיר ועקיף על היכולת שלנו לזכור. ראשית, כאשר אנו מתרגלים מדיטציה באופן תדיר, תשומת הלב שלנו והמיקוד מוגברים, דבר שעוזר למקד את תחושת המודעות בהווה. כאשר אנו מתרגלים מדיטציה באופן קבוע, אנו מרגילים את המוח שלנו להתמקד ברגע וכך להתרכז באופן טוב יותר במשימות, מה שמוביל לקידוד משופר של מידע לזיכרון.

שנית, ידוע שאחד הגורמים שפוגעים בזיכרון וביכולות הקוגניטיביות שלנו הוא מתח כרוני. תרגול מדיטציה באופן תדיר פועל ככלי רב עוצמה להפחתת מתח. בזמן התרגול, פוחת ייצור של הורמוני הלחץ כמו קורטיזול. מלבד הפחתה במתח, מדיטציה מועילה לצמיחת ההיפוקמפוס שהוא אזור במוח העוזר ליצירת זיכרון. במהלך המדיטציה, ההיפוקמפוס עובר שינויים חיוביים המסייעים באחסון הזיכרון במוחנו.

בנוסף ליתרונות אלו, מדיטציה מסייעת לויסות רגשי טוב יותר, לרגשות שלנו יש השפעה משמעותית מאוד על יצירת זיכרון והיזכרות. כאשר אנו שומרים על מצב נפשי רגוע ומאוזן אנו משפרים את היכולת שלנו לשלוף מידע מהזיכרון. מחקרים רבים תומכים בקשר בין מדיטציה לזיכרון. מחקר משנת 2010, הראה שתירגול מדיטציה במשך שמונה שבועות, שיפר את זרימת הדם לאונות המצחית והקודקודית בקליפת המוח. במקביל, נמצא שיפור במבחני הזיכרון השונים שנערכו למשתתפים במחקר. מחקר נוסף שפורסם בשנת 2015, מצא שמדיטציה המבוססת על הפחתת מתחים משפיעה לטובה על שינה, מצב הרוח ואיכות החיים של חולי אלצהיימר. אך, הדבר החשוב והעיקרי ביותר, שהמדיטציה השפיעה גם על התפקוד השכלי במבחנים שנערכו למשתתפים.

החוקרים בוצי'ה, פיקארדי וגוואריליה (2015) ערכו מחקר שבו בדקו את ההשפעה של תרגול מדיטציה על המוח. הם גילו שמדיטציה גרמה להפעלת אזורים במוח האחראים וקשורים לעיבוד מידע עצמי, פתרון בעיות, ויסות עצמי, התנהגות מסתגלת והתבוננות עצמית, בין היתר תת אזורים רבים כמו התלמוס, הגרעין הזנבי וההיפוקמפוס. ברוב אזורים אלו נמצאה עליה בנפח החומר האפור.

מדיטציה היא כלי חשוב ביותר שמשפיע באופן עקיף וישיר על הזיכרון שלנו, מסייע בצמיחת ההיפוקמפוס ומשנה לטובה את מבנה המוח. תרגול של מדיטציה יתרום במקרים בהם קיים צורך לאמן ולחזק את הזיכרון ויכולות קוגנטיביות נוספות.

לינק למחקר הראשון שמוזכר בכתבה https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20164557/
לינק למחקר השני מ2015 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4363074/
לינק למחקר של מדיטציה משפיעה על המוח https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26146618/

אולי יעניין אותך גם...

מוח - הזיכרון

הכירו את הזיכרון שלכם

היכולת שלנו לייצר זכרונות חדשים ולהשתמש בהם היא הרבה יותר מורכבת מכפי שחושבים. תהליך יצירתו של זיכרון חדש והשימוש בו לאחר מכן…

קרא עוד

השאירו פרטים ומבטיחים שלא נשכח אתכם

סקרנים לגבי
הפיתרון שלנו?

צרו עמנו קשר, וכבר היום תעשו את הצעד הראשון לחיזוק יכולות הזיכרון!

כיצד שומרים על תפקוד המוח

נשמח לשתף אותך במאמרים וטיפים חשובים אודות חיזוק ושימור יכולות הקוגניטיבית

דילוג לתוכן