fbpx

איך לחשוב יותר טוב? 7 טיפים מפתיעים

איך זיכרון נולד?
 
חוקרת המח הבכירה, פרופסור סנדרה בונד-צ'מפן, הציגה בהרצאת TEDx שבעה טיפים שיכולים "להתניע" ולהגביר את פעילות המוח. למרות שלפעמים הטיפים נוגדים את האמונה המקובלת, כדאי לשים אליהם לב; הם יכולים להביא לשיפור באיכות החיים.
נגן וידאו אודות טיפים לחשוב יותר טוב
 

 שבעה טיפים לייעול פעולת המוח:

 

משימה אחת בלבד – "Single Task"

 
המוח שלנו בנוי לעשות משימה אחת בלבד בכל רגע נתון. עם זאת, באורח החיים המודרני אנחנו נוטים לעשות כמה פעולות במקביל; אנו חושבים שזה נחוץ ואף טוב עבורנו. בפועל, מה שקורה זה שאנחנו כל הזמן קופצים ממשימה אחת לשניה. המעברים החדים האלו דורשים השקעת מאמץ ואנרגיות (למשל, לזכור בכל אחת מהמשימות מה בדיוק עשינו, באיזה שלב עצרנו ועוד). המאמצים הללו באים על חשבון פעולות אחרות של חשיבה גבוהה. הם עלולים, למשל, לבוא על חשבון תשומת לב הנדרשת לקבלת החלטה באותו רגע. למעשה, עבודה על כמה משימות במקביל (multitasking) גורמת להפחתת היכולות המנטליות שלנו. בשורה התחתונה: אם תעבדו על מטלה אחת בכל רגע נתון, תרגישו בעלייה מיידית ביעילות ובתפוקה המנטלית שלכם.
 

"ריסון מידע" – "Inhibit Information"

 
בעולם שאנחנו חיים בו, כמות המידע שנגישה לנו בכל רגע היא עצומה. למעשה, כמות המידע הנגיש כיום היא פי 200 מאשר זו שהיתה זמינה לנו לפני 20 שנה! בעבר, ההנחה הייתה שככל שנזכור יותר מידע כך נהיה יותר בקיאים וחכמים. בעולמנו המודרני, שכולל עודף עצום של אינפורמציה, חוכמה אינה מתבטאת רק ביכולת לקלוט מידע. אחת היכולות החשובות ביותר היא היכולת להפריד בין עיקר וטפל – לדעת להתמקד במה שחשוב. בשורה התחתונה: כאשר אתם עומדים בפני משימה, ודאו כי המטרה ברורה לכם וכי היא מכתיבה את ההתנהלות. ככל שנדע להתמקד במשימה שלנו, להתייחס רק למידע רלוונטי ולהתעלם מהמידע העודף – כך התפקוד שלנו יהיה יותר טוב.
 

ניקוי מסיחים – "Detox Distractions"

 
טכנולוגיה יכולה להיות דבר נהדר. הבעיה עם הטכנולוגיה מתחילה כשאנחנו נותנים לה להשתלט עלינו במקום לנהל אותה ולהיעזר בה. רבים מאיתנו התמכרו לטכנולוגיה, ובואו נודה – רובנו לא מסוגלים לשבת מבלי להיות מחוברים לטלפונים הסלולריים שלנו. מחקרים מצאו שכיום אנחנו לא יכולים לעבוד יותר מ-3 דקות מבלי שמשהו כמו מיסרון או שיחת טלפון יפריע לנו! בהמשך למה שנאמר בטיפ הראשון, המוח שלנו בנוי לביצוע מטלה אחת בכל רגע נתון, כך שהיכולת לנטרל הסחות חיצוניות הכרחית עבור שמירה על רצף של עבודה וריכוז. בשורה התחתונה: ככל שיהיו בסביבתנו פחות פיתויים והסחות דעת, כך נוכל להשקיע ולהעמיק יותר בחשיבה.
 

חשיבה מסדר גבוה – "Big Idea Thinking"

 
כאשר אנו לומדים מידע חדש, לרוב נרצה לשלב אותו עם ידע שכבר קיים אצלנו. שילוב בין תחומי ידע מאפשר יצירת תובנות חדשות המחברות בין המושגים השונים. תהליך זה דורש "חשיבה גבוהה" – יצירת הכללה, מציאת המשותף והסקת מסקנות. מידע שזכה לעבור "חשיבה גבוהה", יעובד באופן עמוק יותר וייזכר טוב יותר. בשורה התחתונה: אחרי שקוראים משהו חדש, כמו כתבה, יש לחבר את מה שלמדנו מהטקסט אל עולם התוכן שלנו – לידע שהיה לנו בנושא עד כה. פעולה זו דורשת לחשוב על הדברים לעומק ובצורה מודעת, לנסות להבין לאיזה מידע שיש לנו זה מתחבר ולהפעיל חשיבה ביקורתית. צורת עבודה זו תעשה את ההבדל ותקבע אם נזכור את מה שקראנו או לא.
 

התאמת המאמץ המנטלי – " Calibrate Mental Effort"

 
חשוב להשקיע בכל משימה את כמות המחשבה והאנרגיה שהיא מצריכה. אנחנו נוטים לבזבז הרבה מחשבה על דברים שניתן להחליט או לעשות מהר, ולא להשקיע מספיק מחשבה בדברים הגדולים באמת. בשורה התחתונה: את ה"חשיבה הכבדה" על הדברים המורכבים כדאי לעשות כשהמוח במיטבו, ואצל רוב האנשים פרק זמן זה הוא בשעתיים הראשונות של היום.
 

חדשנות – Innovation

 
המוח שלנו מחווט כך שהוא מגיב בצורה נהדרת לחידושים, החל מגיל צעיר ועד לגילאים מבוגרים מאוד ("wired to be inspired"). המוח לא אוהב שעמום. הוא לומד מהר מאוד איך להגיב למצב החדש, ולמעשה מסתגל אליו. בשורה התחתונה: אם נחדש ללא הרף, נשנה בצורה מכוונת את אופן החשיבה, נעשה פעולות בדרך אחרת, או אפילו ננהל שיחה בצורה שונה מהרגיל, זה יעורר את המוח מחדש.
 

מוטיבציה – Motivation

 
חוקרים כבר הבינו שמוטיבציה מנצחת כישרון. כשיש לנו מוטיבציה, חומר מסוים (דופמין) מופרש במוח בכמות גדולה יותר, מה שמגביר את מהירות הלמידה. כאשר אנשים מרגישים שהם לא ממצים את הפוטנציאל שלהם, הרבה פעמים הסיבה לכך היא מחסור במוטיבציה. חדי-עין יטענו שזה לא משהו שאנחנו שולטים בו: איך אפשר "להפעיל" מוטיבציה? ובכן, קל יותר לגייס מוטיבציה כשאנחנו עובדים על משהו שאנחנו אוהבים ומאמינים בו, אך ניתן לעורר מוטיבציה גם כאשר אנחנו מבצעים משהו שלא מלהיב אותנו. בשורה התחתונה: אם נעלה רעיונות לדרכים חדשות לבצע את המשימה, אם נשקיע בה מחשבה יצירתית משלנו – זה יגביר את המוטיבציה לעשות אותה. מוטיבציה היא מה שגורם לנו להפוך את הבלתי אפשרי – לאפשרי.
 
לפי פרופ" צ'מפן, לכל אחד מאיתנו יש אחריות עצומה, מכיוון שכל אחד הוא הנהג והטכנאי של המוח של עצמו. החלום שלה הוא שכל אדם יעמיד בראש סדר העדיפויות שלו את טיפוח המוח, ובכך יעזור לעצמו להגיע לפוטנציאל המקסימלי בכל גיל ובכל שלב. לדבריה, אם נאמץ את הטיפים הללו, נעזור לשמר את הבריאות המוחית שלנו במו-ידינו ונוכל לתפקד בצורה מיטבית. 

אולי יעניין אותך גם...

מוח - הזיכרון

הכירו את הזיכרון שלכם

היכולת שלנו לייצר זכרונות חדשים ולהשתמש בהם היא הרבה יותר מורכבת מכפי שחושבים. תהליך יצירתו של זיכרון חדש והשימוש בו לאחר מכן…

קרא עוד

השאירו פרטים ומבטיחים שלא נשכח אתכם

סקרנים לגבי
הפיתרון שלנו?

צרו עמנו קשר, וכבר היום תעשו את הצעד הראשון לחיזוק יכולות הזיכרון!

כיצד שומרים על תפקוד המוח

נשמח לשתף אותך במאמרים וטיפים חשובים אודות חיזוק ושימור יכולות הקוגניטיבית

דילוג לתוכן