fbpx

השפעת מצב קוגניטיבי על סיכונים לנפילה

בגיל השלישי הסיכון לנפילות ולפציעות נלוות עולה משמעותית. בקרב מבוגרים, נפילות מהוות גורם מוביל לפציעה, שלעתים קרובות עשויות להיות חמורות כמו שברים. מעבר להשפעה הפיזית המיידית, נפילות עלולות להוביל גם לאובדן עצמאות לאורך זמן וירידה באיכות החיים. לרוב אין גורם יחיד שמשפיע על הסיכון שלנו ליפול, אלא שילוב של מספר משתנים. בשביל לקדם הזדקנות בריאה, חשוב מאוד להבין את הגורמים שמגדילים את הסיכון לנפילות ולהתאים את אורח החיים וההרגלים. משרד הבריאות מחלק את גורמי הסיכון לשתי קבוצות: גורמים פנימיים וגורמים חיצוניים. גורמי הסיכון החיצוניים ברובם קשורים לסביבת המגורים והמחייה שלנו, בעוד הגורמים הפנימיים נובעים משינויים טבעיים או מחלות המתקשרים להזדקנות.

רוב הנפילות קורות בבית, וסביבה ביתית לא בטוחה עשויה להגדיל משמעותית את הסיכון לנפילה. הסכנות הנפוצות ביותר כוללות תאורה לקויה, שטיחים רופפים, מעברים שאינם פנויים ורצפות חלקלקות. כדי למזער את סיכוני הנפילה, חשוב לטפל בסכנות אלו על ידי שיפור התאורה בבית, אבטחת שטיחים עם משטחים מונעי החלקה או הסרתם כליל, שמירה על מעברים פנויים מעומס ושימוש בשטיחונים מונעים החלקה בחדרי אמבטיה ובמטבחים. בנוסף התקנת מוטות אחיזה בחדרי אמבטיה ומעקות על גרמי מדרגות יכולה גם היא לספק תמיכה ויציבות נוספת.

גורמי סיכון פנימיים כמו חולשת שרירים, בעיות שיווי משקל, נפילות קודמות ופחד מנפילה הם גורמים הקשורים זה בזה, שמגבירים משמעותית את הסיכון לנפילות בקרב מבוגרים. חולשת שרירים, במיוחד בפלג הגוף התחתון ובשרירי הליבה, עלולה לפגוע ביציבות ולהקשות על ההתאוששות מאובדן שיווי המשקל. בעיות שיווי משקל בפני עצמן יכולות להיווצר מגורמים שונים כמו בעיות באוזן הפנימית או מחלות נוירולוגיות שונות, מחריפות את הסיכון. בנוסף, מבוגרים רבים חוששים מנפילות בגלל הסכנה הגלומה בהן, גם אם הם לא נפלו בעבר. פחד מנפילות יכול להוביל לפגיעה בביטחון העצמי ולירידה בפעילות הגופנית, ואפילו הימנעות מפעילויות יומיומיות כמו הליכה, קניות, ופעילויות חברתיות שונות. הימנעות וצמצום פעילות גופנית עלולים להחליש עוד יותר את השרירים ולתרום למעגל של סיכון מוגבר לנפילה. טיפול בגורמים אלו באמצעות תרגילי כוח ושיווי משקל, בדיקות ראייה ושמיעה קבועות יכולים לשפר את המצב הפיזי ולהעלות את תחושת הביטחון, וכך לעזור להפחית את הסיכון לנפילות אצל מבוגרים.

אולם מעבר לגורמים הסביבתיים והפיזיולוגיים, מספר מחקרים מהשנים האחרונות מצאו כי קיים קשר בין הידרדרות קוגניטיבית בגיל מבוגר לבין סיכון נפילה. סיכון הנפילה אצל מבוגרים עם פגיעות קוגניטיביות כמעט כפול בהשוואה למבוגרים ללא פגיעות קוגניטיביות. ספציפית נראה כי היבטים קוגניטיביים כמו קשב, מהירות עיבוד וזמני תגובה הם המשמעותיים ביותר בקשר בין קוגניציה לנפילות – וזה הגיוני, מאחר ותפקודים אלו מהותיים ליכולת שלנו לזהות ולהגיב בצורה מותאמת לסביבה שלנו. אנשים החווים הידרדרות קוגניטיבית המשפיעה על יכולות קשב ותפקודים ניהוליים אחרים, עלולים להיתקל בקושי לזהות סיכונים בסביבתם, להשתמש ביעילות בעזרים ניידות ולהגיב במהירות למניעת נפילות.

על מנת לתמוך בהזדקנות בריאה ולשמר עצמאות, בנוסף לאימון פיזי והתאמה של הסביבה לצרכינו, חשוב להיות קשובים גם לבריאות הקוגניטיבית שלנו. שינויים קוגניטיביים מסוימים בגיל השלישי הם טבעיים ונורמליים, אך כמו שאימון גופני מומלץ לשמירה על הבריאות הגופנית, כדאי להמשיך ולאמן את המוח בשביל לשמור על היכולות שלו. גם בגיל מבוגר המוח ממשיך לייצר קשרים חדשים, ואימון קוגניטיבי ייעודי יכול לסייע בשימור ושיפור יכולות קוגניטיביות שונות, כמו קשב ומהירות העיבוד. שיפור תפקוד קוגניטיבי יכול להוביל לקשב ומודעות מרחבית טובים יותר, אשר חיוניים להפחתת הסיכון לנפילה. בנוסף, אימון קוגניטיבי יכול לשפר את הביטחון העצמי ואת המסוגלות העצמית, להוביל לאורח חיים פעיל יותר ולהפחתת הפחד מנפילה. לשילוב של אימון קוגניטיבי בשגרה היומיומית יכולים להיות יתרונות משמעותיים לבריאות הקוגניטיבית, מה שעשוי לתרום לסיכון נמוך יותר לנפילות בקרב מבוגרים.

כאשר אתם בוחרים את האימון הקוגניטיבי המתאים לכם, חשוב לקחת בחשבון מספר גורמים מרכזיים. חפשו פלטפורמות המגובות במחקר מדעי, שמציעות מגוון תרגילים המכוונים לתפקודים קוגניטיביים שונים, ומתאימים את התרגילים לביצועים שלכם. נגישות, ידידותיות למשתמש ומעקב התקדמות הם גם חיוניים, מכיוון שהם עוזרים להישאר מעורבים ולעקוב אחר שיפור קוגניטיבי לאורך זמן. תוכנית האימון הייחודית של אפקטיבייט פותחה בשיתוף חוקרי מוח ונוירופסיכולוגים. כל אימון מורכב מתרגילים העובדים על מגוון יכולות קוגניטיביות, ומתאים את עצמו כל הזמן לביצועי המשתמשים לשמירה על אתגר מתמשך. מחקר שבדק את השפעות ויתרונות השימוש במערכת מצא כי אימון בתוכנה הביא לשיפור גם ביכולות קוגניטיביות אשר התוכנה לא מתרגלת.

שמירה על בריאות קוגניטיבית ונפשית חיונית להפחתת הסיכון לנפילה ולקידום הזדקנות בריאה. בעוד שבריאות גופנית וסביבה בטוחה משחקות תפקיד מכריע בשמירה על שיווי משקל וניידות, יכולות קוגניטיביות כמו קשב, זיכרון וקבלת החלטות חשובות לא פחות. על ידי שילוב של אימון קוגניטיבי בשגרת היומיום, מבוגרים יכולים לשפר את התפקוד הקוגניטיבי שלהם, להפחית את הסיכון לנפילות ולשמור על עצמאותם ואיכות חייהם. גישה הוליסטית לבריאות, הכוללת היבטים פיזיים וקוגניטיביים כאחד, היא המפתח להזדקנות בריאה ולרווחה כללית.

אולי יעניין אותך גם...

מוח - הזיכרון

הכירו את הזיכרון שלכם

היכולת שלנו לייצר זכרונות חדשים ולהשתמש בהם היא הרבה יותר מורכבת מכפי שחושבים. תהליך יצירתו של זיכרון חדש והשימוש בו לאחר מכן…

קרא עוד

השאירו פרטים ומבטיחים שלא נשכח אתכם

סקרנים לגבי
הפיתרון שלנו?

צרו עמנו קשר, וכבר היום תעשו את הצעד הראשון לחיזוק יכולות הזיכרון!

כיצד שומרים על תפקוד המוח

נשמח לשתף אותך במאמרים וטיפים חשובים אודות חיזוק ושימור יכולות הקוגניטיבית

דילוג לתוכן