המוח הגמיש – מהי גמישות מוחית?

עד לאחרונה חוקרים האמינו שהמוח מתפתח רק במהלך הילדות וגיל ההתבגרות. האמונה הרווחת הייתה שכשאנו מגיעים לבגרות המוח מתקבע ומפסיק להתפתח, אך יש לנו חדשות טובות בשבילכם: מחקרים מהעשור האחרון הראו שהמוח יכול להשתנות, והוא עושה זאת לכל אורך חיי האדם! המוח יכול לשנות קשרים ולהצמיח תאי עצב חדשים, הוא מסתגל ומתאים את עצמו לנסיבות המשתנות ללא הרף, ולכן ניתן לו הכינוי 'המוח הגמיש' ומדברים על 'פלסטיות מוחית'.

נגן וידאו אודות תמונה של המוח שממחיש גמישות מוחית

אז איך הגמישות המוחית הזו עובדת?

 
נחשוב על המוח שלנו כרשת כבישים עצומה. בכל פעם שאנחנו חושבים, מרגישים או עושים משהו, עובר מידע במיליוני הכבישים שברשת. ככל שנרבה לנסוע בכביש מסוים, הוא יהפוך להיות יותר מרווח ומהיר. הכבישים המסודרים והמתוחזקים ביותר הם הכבישים שאנחנו נוסעים בהם הכי הרבה: אלו הם הנתיבים שמייצגים את ההרגלים שלנו (פעולות יומיומיות, צורות חשיבה, התנהגויות). המוח שלנו מתרגל להשתמש בדרכים אלו כי הן קלות ונוחות.
 
זוהי גם הסיבה שבגללה קשה לשנות התנהגות: 
כשאנחנו לומדים לחשוב או להתנהג בצורה שונה מהרגיל, אנחנו למעשה סוללים דרך חדשה. ככל שנשתמש בדרך הזו יותר, היא תתחזק ותתרחב. המוח יבחר להשתמש בה יותר והיא תהפוך ליותר קלה וטבעית עבורנו. הפעולה הזו של שינוי הדרכים – שהיא בעצם שינוי החיווט במוח – זוהי הגמישות המוחית: היכולת ליצור מסלולים חדשים או לעורר דרכים שלא השתמשנו בהן מזמן.
 
הבשורות הטובות הן שכולנו יכולים לעשות זאת. אם אי פעם שיניתם דפוס התנהגות, פיתחתם הרגלים חדשים או התחלתם לחשוב על משהו בצורה חדשה, בעצם גרמתם לשינוי בחיווט המוחי. כך, למשל, כשאנחנו לומדים לנגן על פסנתר, הפעלת האצבעות מחזקת את הקשרים המוחיים בין האצבעות, מה שמאפשר לשלוט בהן טוב יותר. שינויים מוחיים אלו נוצרים בין אם אנחנו לומדים פסנתר בגיל 7, 17 או 67. בטכנולוגיות המתקדמות שיש כיום ניתן לראות את השינויים במוח אפילו לאחר למידה של כמה שעות בלבד! זוהי בדיוק המשמעות של גמישות מוחית: על ידי התנהגות מוכוונת מטרה, אנחנו יכולים לשנות את הקישוריות במוח ובכך לשנות את התנהגותנו.
 
היכולת לשנות בכוחות עצמנו את החיווט המוחי נותנת לנו כלי לשיפור איכות החיים שלנו. אנשים המתמידים במשימות מאתגרות, יפתחו עם הזמן קשרים מוחיים חדשים שיובילו לשיפור ביכולותיהם. בימים אלה אנחנו בשלבי פיתוח של משחק מחשב שנבנה במיוחד לשם כך: המשחק מאמן מנגנונים מוחיים (קוגניטיביים) החשובים לזיכרון. האימון המוחי מבוסס על ידע ממחקרים נוירופסיכולוגיים ופותח בעזרת חוקרים ומטפלים מובילים מתחום זה. יכולתנו להציב לעצמנו אתגרים ולהתמיד בהם פותחת דלת לעולם חדש – עולם בו אנחנו לא מוגבלים על ידי המוח שלנו, אלא להיפך, מרחיבים את גבולותיו ללא הרף בכוחות עצמנו.

אולי יעניין אותך גם...

מוח - הזיכרון

הכירו את הזיכרון שלכם

היכולת שלנו לייצר זכרונות חדשים ולהשתמש בהם היא הרבה יותר מורכבת מכפי שחושבים. תהליך יצירתו של זיכרון חדש והשימוש בו לאחר מכן…

קרא עוד

השאירו פרטים ומבטיחים שלא נשכח אתכם

סקרנים לגבי
הפיתרון שלנו?

צרו עמנו קשר, וכבר היום תעשו את הצעד הראשון לחיזוק יכולות הזיכרון!

כיצד שומרים על תפקוד המוח

נשמח לשתף אותך במאמרים וטיפים חשובים אודות חיזוק ושימור יכולות הקוגניטיבית

דילוג לתוכן