בעיות זיכרון – שכחה

הזיכרון חשוב לאדם בכל תחומי חייו: הוא הכרחי ליכולת הלמידה שלו, לתהליכי קבלת החלטות, להסקת מסקנות ולהישמרות מסכנות או מהתנהגויות העלולות להעיב על ביטחונו.
עם זאת, ככל שאנו מתבגרים ומזדקנים, מנגנוני הזיכרון הופכים להיות פחות ופחות יעילים והאדם נתקל במצבים שונים של שכחה.
בכתבה זו נרחיב את היריעה על הזיכרון על בעיות זיכרון ושכחה, נבדוק האם יש גם יתרונות בלשכח וכן נציין מספר דרכים בהן נוכל להפעיל ולאמן את המוח כדי לשמר ולחזק את מנגנוני הזיכרון.

 

מהי שכחה ומהו זיכרון ?

זיכרון הוא יכולתו של האדם לשמור מידע שהתקבל מהחושים ואירועים שקרו לו ע"י אגירתו ואחסונו במוח ושליפתו במקרה הצורך. המילה זיכרון מתייחסת הן למידע הנשמר עצמו והן ליכולת שמירת המידע. בשונה ממה שקורה בזיכרון של מחשב, שבעת הקשה על המקש המתאים הידע האגור בו מופיע על המסך, המידע שבזיכרון שלנו אינו סטטי. למעשה, בכל פעם שאנו נזכרים במשהו – אנחנו משנים את הזיכרון עצמו.
הזיכרון הינו משמעותי ביותר לכל שטחי החיים וכן ליכולת הלמידה של האדם. ניתן לומר, ללא הגזמה – שהזיכרון הינו קריטי להישרדות.
הוא מאפשר לנו להשתמש בידע שנקלט בעבר, בניסיון שנרכש ובתובנות שהוסקו.
דרך הזיכרון, האדם מפרש חוויות והתנסויות חדשות ומוסיף אותן לכל מה שנאגר קודם לכן במוחו.
ישנם מספר סוגי זיכרון, כאשר המוקדם מביניהם הוא זיכרון לטווח קצר שבו נאגר מידע לשניות עד דקות אחדות. לאחר מכן עובר המידע דרך ההיפוקמפוס, שם הוא מעובד ועובר קונסולידציה (מיצוק), ולבסוף המידע מגיע לאחסון בזיכרון לטווח ארוך.
שכחה קשורה לקושי בעיבוד מידע, באחסון לקוי שלו או בקושי בשליפתו.
ככל שגילו של האדם עולה, כך היעילות של תהליכי הזיכרון שלו הולכת ויורדת.
אך מלבד הגיל, מצב הזיכרון של האדם מושפע ישירות גם ממצבו הרפואי, הרגשי, הגופני והפסיכולוגי.
מצבי לחץ, שינה בעייתית או לא מספקת, בעיות ריכוז וקשב ותופעות לוואי של תרופות מסוימות עלולים גם הם להשפיע על הזיכרון ועל השכחה.

 

בעיות זיכרון וקשיי שכחה האופייניים לגילאים מבוגרים הם:

  • קושי בשליפת מילים או שמות
  • מילה ה"עומדת על קצה הלשון" אבל לא מצליחים לשלוף אותה מהזיכרון
  • שכחה לגבי הנחת חפצים ומיקומם
  • שכחה של תוכן של שיחה, שמות, מטלות וכדומה.

מתי מומלץ לגשת לרופא ולבדוק את הירידה הקוגניטיבית:

  • במידה והשכחה נמשכת לאורך תקופה
  • אם השכחה פוגעת בתפקוד היומיומי
  • כשקיים קושי להיזכר בשמות אנשים מוכרים או אי זיהוי של אדם מוכר
  • במצבים שהשכחה עלולה לסכן את בטיחותו של האדם או את בטיחות הסובבים אותו.

 

האם יש יתרונות בלשכוח ?

מסתבר שיש גם יתרונות החיוניים לתפקודו התקין של המוח.
פרנקלנד וריצ'ארדס, שני חוקרים קנדים שחקרו את הנוירולוגיה של המוח, טוענים במחקרם שבמוח יש מנגנונים המעודדים שכחה של זיכרונות. (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0896627317303653)
מחקריהם הצביעו על כך, שהאיזון העדין בין זיכרון לשכחה מאפשר לאדם לקבל החלטות נבונות יותר.
לפי מחקריהם, היכולת לשכוח מורכבת משני מנגנונים. המנגנון האחד הוא – החלשה או ניתוק של קשרים בין תאי העצב במוח המעבדים את הזיכרון.
והמנגנון השני – יצירה של תאי עצב חדשים המיועדים לקידוד ועיבוד זיכרונות חדשים.
מנגנונים אלו מעצבים מחדש את מעגלי הקשרים בין תאי המוח ו"כותבים מעל" התאים הישנים יותר את הזיכרונות החדשים.
כך יהיה קשה יותר לאדם להיזכר במידע ישן יותר, משום שמנגנון זה מחליש את הזכירה של מידע שכבר היה מבוסס במוח.

ההסבר לכך, לפי פרנקלנד וריצ'ארדס, הוא לאפשר למוח להיפטר ממידע לא רלוונטי ולא נחוץ. פינוי של מידע לא מועיל יסייע לתהליך קבלת החלטות תקין וכן להסתגל טוב יותר למצבים חדשים.

יתרונות נוספים 

  • כשניתן לשכוח זיכרון כואב או פגיעה כלשהי שנעשתה – זה מקדם את היכולת לסלוח, להתפייס ולהקטין את הכעס או הטינה.
  • היכולת להפסיק לשקוע או לנבור בזכרונות של אירועי חיים קשים משפרת את איכות החיים הנפשית ואת היכולת להפנות אנרגיה חיובית לעשייה ולצמיחה.
  • שכחה של כישלונות או החמצות מייסרות המעוררות אשמה עצמית עשויה לשפר את תחושת המסוגלות העצמית של האדם.
  • השכחה עוזרת לאדם להניח לרע ולהתמקד בטוב.
  • השכחה מאפשרת לאדם להוציא ממחשבתו את הטפל שאינו חשוב ולזכור את העיקר שחשוב.

 

איך לאמן את הזיכרון ?

בעיות זיכרון - שכחה - איך לאמן את הזיכרון

מטרתו של אימון המוח הוא לאמן את האדם לשמר את יכולות הזיכרון שלו, ובכך לאפשר לו להמשיך ולייצר זיכרונות אשר הוא מעוניין לזכור ומוצא כחשובים ומועילים לו.
ישנים כלים המיועדים לתרגול של עיבוד מידע וקישורו למידע קודם.
הכלים לאימון המוח עוזרים לחזק את העברת המידע מהזיכרון קצר הטווח לזיכרון ארוך הטווח, ואף מגבירים את עומק העיבוד בשלבים השונים של הזיכרון.
חשוב לראות את המוח כשריר שיש להשקיע ולפתח אותו, כמו כל שריר בגוף.
ככל שמשקיעים ומתמידים בהפעלתו – כך תפקודו יהיה טוב יותר.

טיפים לאימון המוח וחיזוק הזיכרון

  • לבצע תרגילי מוח וחשיבה בעזרת משחקי חשיבה וזיכרון למבוגרים על גבי המחשב – כמו למשל זה של חברת אפקטיבייט – או במשחקי קופסה.
  • לימוד דברים חדשים – שפה לא מוכרת, משחק ברידג' ועוד.
  • שימוש באסטרטגיות המיועדות למנוע שכחה, כגון יצירת אסוציאציות, שימת חפצים במקום קבוע, יצירת קישור בין הרגל חדש להרגל ישן ועוד.
  • שימוש בכלים תומכים כגון תזכורות בנייד, כתיבת משימות ועוד.
  • הקפדה על פעילות גופנית –הפעילות הגופנית מגבירה את זרימת הדם למוח, כך שניקוי הפסולת מתאי המוח הינה יעילה יותר. כמו כן, עם הפעילות הגופנית משתחררים הורמונים שמשפרים את מצב הרוח, את גמישותו של המוח ואת איכות השינה, ואף עוזרים לשחרור מתחים.

אולי יעניין אותך גם...

מוח - הזיכרון

הכירו את הזיכרון שלכם

היכולת שלנו לייצר זכרונות חדשים ולהשתמש בהם היא הרבה יותר מורכבת מכפי שחושבים. תהליך יצירתו של זיכרון חדש והשימוש בו לאחר מכן…

קרא עוד

השאירו פרטים ומבטיחים שלא נשכח אתכם

סקרנים לגבי
הפיתרון שלנו?

צרו עמנו קשר, וכבר היום תעשו את הצעד הראשון לחיזוק יכולות הזיכרון!

כיצד שומרים על תפקוד המוח

נשמח לשתף אותך במאמרים וטיפים חשובים אודות חיזוק ושימור יכולות הקוגניטיבית

דילוג לתוכן