fbpx

המשחקים של אפקטיבייט לשיפור הזיכרון

אימונים קוגניטיביים נועדו לאמן ולחזק יכולות קוגניטיביות שונות כמו זיכרון, תשומת לב, יכולת פתרון בעיות ועוד. האימונים, כפי שאנו מכירים כיום, עברו שינויים והתאמות והפכו לנגישים יותר מאשר היו בעבר. אימונים דרך משחקים, זוהי הדרך החדשה להנגיש עוד יותר את האימון הקוגניטיבי ולהפוך אותו למאתגר יותר. המשחקים בתוכנת אפקטיבייט פותחו בשיתוף חוקרי מוח ונוירופסיכולוגים ולכל אחד מהם יש יכולת קוגניטיבית אחת או יותר המאותגרת בזמן המשחק. בנוסף, צוות פיתוח ועיצוב עמל על הפיכת המשחקים השונים למהנים וחווייתיים למשתמש.

למה חשוב כל כך לאתגר את הקוגניציה שלנו?

ביום-יום הקוגניציה שלנו פעילה. כאשר אנו מתרכזים, מכינים רשימת קניות או מדברים עם אנשים אנו מפעילים את הקוגניציה, אך לא מאתגרים אותה. כדי לשמר את היכולות הקוגניטיביות שלנו ולחזק אותן, אנו צריכים אתגר קוגניטיבי. ישנם שלושה היבטים לאתגר הקוגניטיבי, ההיבט הראשון מתמקד בריכוז, האופן שבו אנו מבצעים פעולות הממקדות את הקשב שלנו. ההיבט השני מתייחס למהירות העיבוד, הפעולות שאנו עושים שגורמות לנו לחשוב מהר, להגיב מהר יותר, לנתח מהר יותר. ההיבט השלישי קשור בזיכרון והוא מתייחס ליכולת שלנו לארגן מידע, לקטלג מידע ולסדר אותו.

אנחנו כבני אדם צריכים שהקוגניציה שלנו תהיה תמיד מאותגרת, זאת במטרה לשמר ולחזק את היכולות הקוגניטיביות שלנו עם התבגרותנו. אנו באפקטיבייט, מודעים לחשיבותו של אתגר מתמיד שאנו צריכים להיחשף אליו, פיתחנו את התוכנה כך שרמת הקושי בה מותאמת לכל משתמש. בכל אימון, התוכנה מספקת למשתמש אימון יומי המורכב ממשחקים לשיפור הזיכרון שיגרמו לו ל"הזעה מוחית". הרמה שהוא נחשף אליה בכל אימון מותאמת אישית ומספקת אתגר קוגניטיבי, כך שהמשימה איתה הוא מתמודד לא תהיה קלה, אך לא בלתי אפשרית לרמתו.

זה הזמן להכיר את המשחקים לשיפור הזיכרון

מיקוד כפול

משחק זה פותח במטרה לחזק את יכולות הקשב: הקשב הניהולי והקשב המרחבי. קשב זו היכולת להפנות תשומת לב למידע מסוים, רוב תהליכי החשיבה מצריכים גם קשב. מערכת ניהול הקשב מקבלת מידע שעבר סינון ועיבוד ופועלת כאשר יש דילמה ואנו צריכים להחליט לאן להפנות את הקשב שלנו. כאשר אנו צריכים לחלק את הקשב במרחב או בשדה הראייה, למשל בזמן נהיגה, פועלת מערכת הקשב המרחבי. בתרגיל מיקוד כפול, יופיעו לשנייה, שתי צורות על המסך, אחת במרכז המסך והשנייה בהיקף. לאחר שהן יעלמו, המשתמש צריך לזהות איזו צורה הופיעה ובאיזה מיקום מבין הצורות שהופיעו לו. ככל שעולים בשלבים, רמת האתגר והקושי עולה, והמשתמש צריך לזהות נכונה את הצורות, וללמוד להסתכל על התמונה בצורה מרחבית ולא להתמקד רק באחת מהן.

לשחות עם הזרם

בתרגיל זה יופיעו דגים על המסך, והמשימה היא להגיב על פי צבע הדג: אם הדגים בצבע כחול, יש להגיב לפי כיוון התנועה אליהם הם נעים, אם הדגים בצבע כתום יש להגיב בהתאם לכיוון ראש הדג. המשחק עובד על גמישות קוגניטיבית ועיכוב תגובה. גמישות קוגניטיבית היא יכולת מנטלית שבה מעבירים את הקשב ממוקד אחד אל מוקד אחר. אנחנו נדרשים לגמישות קוגניטיבית פעמים רבות במהלך היום כשאנחנו עושים שתי פעולות במקביל, בין אם במודע ובין אם לא. עיכוב תגובה היא יכולות קוגניטיבית שמהווה חלק מהקשב הניהולי, זו היכולת לעצור תגובה לפני הוצאתה לפועל.

החתיכה החסרה

על המסך יופיעו קוביות ובהן פריטים – ספרות, אותיות או צורות שיש לזכור. לאחר פרק זמן הם יעלמו ויופיעו שוב, הפעם ללא אחת הקוביות. יש לבחור את הפרט שנעלם מבין האפשרויות המוצגות בתחתית המסך. המשחק עובד על יכולות קישוריות וזיכרון עבודה. קישור הוא "הדבקה" של חלקי מידע שונים יחדיו. זיכרון עבודה מחזיק את כל המידע שאנחנו צריכים על מנת לבצע משימה מסוימת.

פנים אל פנים

במשחק זה תופיע דמות במרכז המסך ומתחתיה יוצגו שתי קבוצות – קבוצה מימין וקבוצה משמאל. יש למיין את הדמות המרכזית לצד ימין או שמאל, בהתאם לקבוצה אליה היא מתאימה, במסגרת הזמן המוקצב. משחק זה מחזק את מיקוד הקשב ועיבוד המידע. מיקוד קשב הוא תהליך של התמקדות בדבר מסויים. עיבוד מידע הוא התהליך הראשוני של זיהוי וניתוח, שהמוח עושה למידע חדש שנקלט מהחושים. היכולת של המוח להבין, לנתח, לעבד ולשלוח את המידע ביעילות תלויה במספר גורמים, ובפרט באיכות וכמות הקשרים העצביים שמחברים בין תאי המוח.

סופר סבתא במכולת

במשחק זה יש לזכור את רשימת הקניות. לאחר מכן צריך למצוא במכולת את הפריטים מהרשימה ולבחור אותם. כדי לבחור פריט יש ללחוץ קודם על הארון שבו הוא מאוחסן ולאחר מכן על הפריט עצמו. משחק זה עובד על קטגוריזציה שהיא היכולת לאחד פריטים שונים לקבוצות, על בסיס מכנה משותף ביניהם – למשל רהיטים, בעלי חיים, דברים שמתחילים באות א', או כל מכנה משותף אחר. חלוקה של מידע לקטגוריות עוזרת לארגן אותו בצורה יעילה, מה שמקל על שמירתו בזיכרון ושליפתו בעתיד. בשל כך, שימוש בקטגוריזציה (חלוקה לקטגוריות) מהווה אסטרטגיית זיכרון המקלה על ההיזכרות.

מתגלגלים

במשחק זה יש ללחוץ בזמן שכדורי המטרה מגיעים למשטח המטרה הצבוע. כדורי המטרה הם אלו שתואמים לצבע המשטח. בשלבים המתקדמים יש להימנע מכדורים מסיחים בצבעים אחרים, ולשים לב להתעלם מזיקוקים ומכדורים עם הילה זוהרת. משחק זה עובד על קשב מרחבי וקשב ניהולי.

אבודים בחלל

במשחק זה על המסך יופיעו מספר פריטים, תתבקשו לבחור וללחוץ על אחד מהם. בכל פעם יתווסף לקבוצה פריט נוסף, עליכם לזכור על אילו פריטים כבר לחצתם וללחוץ על פריט שטרם בחרתם. קיים פרק זמן מוגבל לתגובה, יש להגיב במהירות. המשחק הזה עובד על זיכרון העבודה וקשב מרחבי.

סופר סבתא על גלגלים

במשחק זה יש לזכור את המסלול באמצעות יצירת אסוציאציות בין כיווני הפניה לבין הרחובות. לאחר מכן המשתמש נדרש לשחזר את המסלול על גבי המפה באמצעות לחיצה על החיצים שמוצגים על המסך. המשחק עובד על בניית אסוציאציות, אסוציאציה הינה קשר שנוצר במוחנו כאשר המוח שלנו מחבר יחד שני פריטי מידע. הקשרים האסוציאטיביים נוצרים לרוב באופן אוטומטי. היכולת הזו הכרחית לתהליכי הזיכרון, משום שהמידע בזיכרון לטווח ארוך נשמר באמצעות קישורו לידע קודם. אימון היכולת לבניית אסוציאציות היא אחת הדרכים לשפר את יכולת השליפה מהזיכרון. ניתן לייצר קשרים אסוציאטיביים בצורה יזומה, כלומר לחבר שני מושגים יחדיו באופן מכוון. מכיוון שהמוח רגיל לעבוד עם אסוציאציות, יצירת אסוציאתיות מלאכותיות מסוג זה יכולה לשמש אותנו לתמיכה בזיכרון ביום-יום.

בתוכנה יש משחקים נוספים לשיפור הזיכרון שעובדים על היכולות הקוגנטיביות שציונו לעיל, כמו "שוברת שורות", "תופסים צבע" ועוד. התוכנה מציעה למשתמש אימון קוגניטיבי למוח שמשלב משחקים שעובדים על יכולות שונות ובהתאמה אישית רמת הקושי עולה. לאחר מספר אימונים מסוים, נפתחת האפשרות למשתמש לתרגל גם תרגילים בודדים בנוסף לאימון היומי.

אולי יעניין אותך גם...

מוח - הזיכרון

הכירו את הזיכרון שלכם

היכולת שלנו לייצר זכרונות חדשים ולהשתמש בהם היא הרבה יותר מורכבת מכפי שחושבים. תהליך יצירתו של זיכרון חדש והשימוש בו לאחר מכן…

קרא עוד

השאירו פרטים ומבטיחים שלא נשכח אתכם

סקרנים לגבי
הפיתרון שלנו?

צרו עמנו קשר, וכבר היום תעשו את הצעד הראשון לחיזוק יכולות הזיכרון!

כיצד שומרים על תפקוד המוח

נשמח לשתף אותך במאמרים וטיפים חשובים אודות חיזוק ושימור יכולות הקוגניטיבית

דילוג לתוכן