תרגילי מוח – למידה, תרגול, והרגל 

למידה היא תהליך פיזיולוגי המבוסס על עקרונות קבועים. כשאנחנו לומדים לנגן על פסנתר או לדבר שפה זרה, אנחנו צריכים להתמיד, לחזור על זה שוב ושוב, ולהתאמן.
חזרתיות היא מהותית כדי לייצר למידה עם השפעות לטווח יותר ארוך. אך חשוב לציין שכל אימון הוא מיסודו זמני, ולרוב לאימון אין יומרה לייצר השפעה קבועה גם שנים אחרי שמפסיקים להתאמן. אם זה היה המצב, היינו מצפים שאם  במשך שנה בגיל 12 התאמנו כדי לנגן על פסנתר יצירה של בטהובן, אזי בגיל 30 ננגן את היצירה באופן שוטף ללא טעויות כאילו לא חלפו להן 18 שנה.

באופן זהה, אנחנו עושים הליכה מספר פעמים בשבוע על מנת לשמור על הבריאות הגופנית שלנו. זה שאנחנו יודעים ללכת זה לא מספיק, האימון הוא העניין משום שהוא מפעיל את הגוף באופן שמיטיב איתו. באופן כללי, מה שלא ממשיך להתרחש, הולך לאיבוד, כמו מידע שלא השתמשנו בו כבר הרבה זמן, כמו לאבד שרירים שאנחנו לא ממשיכים לתחזק באימוני כושר, כמו לצאת מאיזון כי הפסקנו לקחת טיפול תרופתי למצב כרוני. חוזקו של האימון הוא לא רק בהישגים אלא בעצם ההפעלה עצמה.

מה אורך הזמן הנכון לביצוע תרגילי מוח ?

יש מספר מחקרים שמראים שגם לאימון של כמה שבועות עם חיזוק כל כמה זמן יש השפעה לאחר עשור במדדים תפקודיים. זה מאפשר לנו להניח כי גם אם נפסיק להתאמן, יהיה לזה כנראה איזשהי עדות. כמובן, אנחנו לא לוקחים בחשבון את פגעי החיים והזמן שמשתנים מאדם לאדם ואינם ניתנים לחיזוי מראש. לבסוף, הרגל הוא הרגל, וחשוב לפתח הרגלים חדשים ובריאים לשנים היפות של הגיל השלישי. ובעצם למה לא להתאמן? כעת יש יותר זמן לדאוג לעצמנו.

ומה לגבי היכולת ללמוד ?

מחקרים מדעיים מראים כי למידה אפשרית בכל גיל, באופן שונה ובקצב שונה, אך ממשיכה להתרחש לכל אורך החיים. תהליכי למידה מתרחשים בתוך הקשר ביולוגי של השתנות המוח בגילאים שונים בחיים. למידה קוראת בשני שלבים, התרחבות והתרגלות. בשלב הראשון ההתנהגות משתפרת, יש עלייה בנפח של החומר האפור במוח, יצירת תאי עצב חדשים, שינויים בקשרים שבין תאי העצב, והפעלה של תאי תמיכה בתאי העצב המאפשרים את השינויים. בשלב השני, יש התרגלות של החומר האפור, תאי עצב ותאי תמיכה לצורך יצירת יציבות.

כיצד אפשר לחזק למידה ?

למידה מתחזקת בתנאים מסוימים לדוגמא כאשר אנחנו עושים טעויות, כאשר משהו הוא חדש או מפתיע, כאשר אנחנו מתרגלים בהקשר שונה, כלומר כאשר אנחנו לוקחים את התרגילים והאסטרטגיות לחיי היומיום. מעבר מתחום לתחום, מהמחשב למציאות, מטמיע את הלמידה דרך שימוש. חשוב לציין שכל אימון ולמידה תלויים בנתוני הפתיחה וצרכים של כל אחד ואחת. כמובן שכמות האימונים והשימוש באסטרטגיות המוצעות במהלך האימונים הינם מהותיים להשגת תוצאות יותר טובות ומהירות.

איך עוזרת התוכנה של אפקטיבייט ללמידה ואימון ?

תרגילי המוח בתוכנה מאמנים מספר יכולות מפתח שהן הכרחיות לתפקוד: זיכרון עבודה, קשב, מהירות עיבוד, ארגון מידע ועוד. האימונים היומיים כוללים באופן חזרתי רבדים שונים של כלל היכולות. בנוסף, יכולות אלו קשורות זו בזו, כך שאם אחת מהן נפגעת, יתכן וגם האחרות יפגעו. באותו האופן, אם אחת מהן משתפרת, גם האחרות פועלות יותר טוב. הדוגמא הכי רווחת היא השפעה של קשב וריכוז על הזיכרון. אם אנחנו לא מרוכזים, אנחנו מפספסים, או מאבדים זמן … אם אתם לא מפנים קשב לדברים החשובים, אתם לא מצליחים לזכור את המידע שהוצג לנו, במיוחד אם יש הרבה מידע והוא נעלם מהר.לסיכום,קשה לנו לייצר שינויים לטווח ארוך ולא סתם, המוח שלנו מקשה עלינו להשתנות. חרדה וחוסר בטחון הם לרוב הסיבה לחוסר היכולת שלנו לשנות הרגלים. עוד יותר קשה לנו לייצר שינויים בגיל מבוגר מכיוון שלרוב אנחנו מרגישים יותר פגיעים. יותר קל לנו לשנות משהו באופן מיידי בעקבות מצב אקוטי, לדוגמא מחלה קשה, טראומה או מלחמה. קשה לנו לשנות משהו באופן איטי ולאורך זמן. רוב האנשים באוכלוסייה שומרים על הדפוסים שהם מכירים, ואילו חלק קטן מהאוכלוסייה מחפשים דברים חדשים.

מה יותר חשוב מהמוח שלנו? אם אנחנו רוצים לתפקד היטב בחיים לאורך כמה שיותר זמן, כדאי לשנות דפוסים ולבנות הרגלים מוחיים כבר היום. אז מה עושים? חשוב ללמוד דברים חדשים, לאתגר את עצמנו, להתאמן שוב ושוב, וכל זאת בשביל שיהיה לנו כמה שיותר עתודה. אתם מדברים עוד שפה? תתרגלו ! אתה מנגנים על פסנתר? תתרגלו ! אתה מתאמנים באומנות לחימה? תתרגלו! אתם אוהבים חידות מתמטיקה? תתרגלו ! אתם מנויים לאפקטיבייט? תתרגלו !

תרגילי מוח

 

Rebok, G. W., Ball, K., Guey, L. T., Jones, R. N., Kim, H. Y., King, J. W., … & ACTIVE Study Group. (2014). Ten‐year effects of the advanced cognitive training for independent and vital elderly cognitive training trial on cognition and everyday functioning in older adults. Journal of the American Geriatrics Society, 62(1), 16-24.

Wenger, E., Brozzoli, C., Lindenberger, U., & Lövdén, M. (2017). Expansion and renormalization of human brain structure during skill acquisition. Trends in cognitive sciences, 21(12), 930-939.

 

אולי יעניין אותך גם...

מוח - הזיכרון

הכירו את הזיכרון שלכם

היכולת שלנו לייצר זכרונות חדשים ולהשתמש בהם היא הרבה יותר מורכבת מכפי שחושבים. תהליך יצירתו של זיכרון חדש והשימוש בו לאחר מכן…

קרא עוד

השאירו פרטים ומבטיחים שלא נשכח אתכם

סקרנים לגבי
הפיתרון שלנו?

צרו עמנו קשר, וכבר היום תעשו את הצעד הראשון לחיזוק יכולות הזיכרון!

כיצד שומרים על תפקוד המוח

נשמח לשתף אותך במאמרים וטיפים חשובים אודות חיזוק ושימור יכולות הקוגניטיבית

דילוג לתוכן