fbpx

מהי הזדקנות בריאה?

איך מגדירים הזדקנות בריאה ?

מאמרים עדכניים מגדירים הזדקנות בריאה (successful aging) כתהליך שנשען על שלושה מרכיבים: בריאות טובה (סיכון נמוך לסבול ממחלות), תפקוד מנטאלי ופיזי גבוה, ומעורבות אקטיבית בחיים (שמירה על קשרים חברתיים והשתתפות בפעילויות בעלות ערך). יש מגוון פעולות יומיומיות שיכולות לקדם את שלושת המרכיבים הללו, אך רצוי שהשילוב שלהם בחיים לא יהיה אקראי ("על הדרך") אלא מודע וקבוע. במילים אחרות, חשוב לטפח אותם כחלק משגרת החיים על מנת לתמוך בהזדקנות מוצלחת. בפוסט זה תמצאו מספר עצות לשילוב שלושת המרכיבים בתוך חיי היומיום, בצורה שמייצרת את התנאים האופטימליים לחוויה חיובית גם בעשור השישי לחיים, גם בשביעי, וגם באלו שיבואו אחריו.

טיפים להזדקנות בריאה

ראשית, האדם הוא יצור חברתי. מחקרים הראו כי הסביבה החברתית משחקת תפקיד מרכזי בתחושת האושר שלנו. זה נכון לכל גיל, והגיל השלישי אינו שונה כאן (וגם לא הגיל הרביעי). חשוב לדעת שההתבגרות לא משנה אותנו מקצה לקצה: אדם שהיה חברותי בגיל 20, יהיה חברותי גם בגיל 80. עם זאת, סוג מערכות היחסים שאנו יוצרים משתנה. למעשה, המעגלים החברתיים שלנו הולכים ומצטמצמים במהלך חיינו. בתור צעירים, נקודת הפתיחה שלנו היא היא ליצור קשרים חברתיים רבים, שטחיים ועמוקים כאחד. במרוצת הזמן אנחנו מוותרים על הכמות לטובת האיכות, זונחים את היחסים השטחיים ומשקיעים בקשרים עמוקים יותר. היכולת למקד את האנרגיה הנפשית במספר מצומצם של קשרים איכותיים תורמת לשביעות רצון גבוהה מהחיים גם בגילאים מבוגרים.

 

שנית, כמו בחברויות, כך גם בתחומים אחרים – אנשים שעברו הרבה בחיים יודעים איך "להפריד את המוץ מהתבן" ולהשקיע את זמנם במה שבאמת משמעותי עבורם. אנו מגיעים לגיל השלישי עם כל ניסיון החיים והידע שצברנו עד כה. ניסיון זה עוזר לנו "לבחור את הקרבות" בקפידה ולמקד את האנרגיה המנטלית שלנו בדברים שחשובים לנו. למעשה, יש כאן משאב נדיר ויקר-ערך: היכולת להבחין בין עיקר וטפל. כך אפשר ליצור סדרי עדיפויות ולמקד את הכוחות במה שחשוב באמת.

 

שלישית, אנשים מבוגרים יודעים שלא רק המעשים חשובים, אלא גם הגישה – נקודה המבט דרכה מסתכלים על העולם. גישה חיובית הרואה את "חצי הכוס המלאה" היא כלי חזק שעוזר להעצים את החוויות וההנאה מהדברים. עם היציאה לפנסיה ושינוי אורח החיים, גישה זו תורמת רבות במעבר מורכב זה, ומאפשרת להמשיך להתפתח בצורה טובה ומיטבית. גישה חיובית, מציאת משמעות ואהבת החיים הם מרכזיים בגיל השלישי. ניתן לראות זאת, למשל, בכך שמבוגרים רבים בוחרים להתנדב או מפתחים תחביבים חדשים. עיסוקים אלו תורמים לתחושת הערך העצמי ונותנים לחיים טעם ומשמעות חדשים, בפרט כשהעיסוק גם תורם לרווחתם של אחרים.

 

רביעית, ברוח הפתגם "גופי הוא מקדשי", שמרו על עצמכם: הקפידו על כושר גופני ותזונה מתאימה. דובר רבות על כך שפעילות גופנית עוזרת לשמור על הבריאות הפיזית והמנטלית. תפריט בריא ומאוזן, המותאם לצרכים הבריאותיים שלכם, ישלים את הצרכים הגופניים וישמש כעמוד-תמך של בריאות טובה לאורך זמן. אדם המקפיד על כושר גופני ואכילה בריאה ומאוזנת עוזר לעצמו להישאר בריא לאורך זמן רב יותר, ואף להחלים מהר יותר. אגב, כל זה נכון שבעתיים אם הוא גם נמנע מעישון ואינו מפריז בשתיית אלכוהול. לא מפתיע במיוחד, נכון?

 

לבסוף, Last but not least, הקפדה על פעילות מנטאלית (מוחית) תסייע לשמור על המוח שלכם רענן. מחקר מצא כי נזירות ששמרו על חיים פעילים (שכללו לימוד ומעורבות קהילתית) הגיעו לגילאים מופלגים ושמרו על מוח חריף וצלול. אכן, אנו זקוקים לאתגרים בכדי לשגשג. אל תהססו לאתגר את עצמכם מנטלית – בין אם זה כולל פתרון חידות, קריאה, כתיבה, ניהול דיונים סוערים או אימון קוגניטיבי עם משחקי מחשב שפותחו למטרה זו. כבני אנוש, אין נקודה שבה אנו צריכים לעצור ולהפסיק להתפתח. ההתפתחות שלנו היא מתמשכת, ותמיד יש טעם ללמוד עוד דבר-מה.
לקריאה נוספת על משחקי חשיבה למבוגרים >>

 

כפי שניתן לראות, אנשים יכולים להנות מחייהם בכל גיל. הגורמים שהוזכרו חשובים בכל הגילאים, אך בגיל השלישי והרביעי הם בהחלט יכולים לעשות את ההבדל ולהפוך את תהליך ההזדקנות לחיובי יותר.

 המשימה של הזדקנות בריאה היא להוסיף גם חיים לשנים, לא רק שנים לחיים.

אולי יעניין אותך גם...

מוח - הזיכרון

הכירו את הזיכרון שלכם

היכולת שלנו לייצר זכרונות חדשים ולהשתמש בהם היא הרבה יותר מורכבת מכפי שחושבים. תהליך יצירתו של זיכרון חדש והשימוש בו לאחר מכן…

קרא עוד

השאירו פרטים ומבטיחים שלא נשכח אתכם

סקרנים לגבי
הפיתרון שלנו?

צרו עמנו קשר, וכבר היום תעשו את הצעד הראשון לחיזוק יכולות הזיכרון!

כיצד שומרים על תפקוד המוח

נשמח לשתף אותך במאמרים וטיפים חשובים אודות חיזוק ושימור יכולות הקוגניטיבית

דילוג לתוכן