fbpx
אפקטיבייט הקשר בין קוגניציה לתאונות דרכים

מאחורי ההגה: הקשר בין קוגניציה לתאונות דרכים

המוח שלנו משתנה יחד עם התבגרותנו – שינויים טבעיים וצפויים במבנה המוח, באספקת הדם, ובתפקוד הנוירונים משפיעים על תפקודים קוגניטיביים שונים, החל מזיכרון ועד מהירות עיבוד. בנוסף, מעל גיל 60 עולה הסיכון לפתח מחלות כמו הפרעה קוגניטיבית קלה (MCI), דמנציה ואלצהיימר, שפוגעות בזיכרון, חשיבה ושיפוט. השינויים הטבעיים שאנו חווים, לצד הסיכון ממחלות קוגניטיביות, עשויים להעלות חששות לגבי פעילויות יומיומיות, במיוחד כאלה הדורשות חשיבה מהירה ומיקוד חד, למשל – נהיגה.

כאשר אנחנו מתבגרים, טבעי לשים לב לשינויים בתפקוד המוח שלנו, ודעיכה קוגניטיבית הקשורה לגיל, עשויה להתבטא בדרכים שונות. עלולים להופיע שינויים ביכולות הזיכרון, למשל קושי להיזכר במידע מוכר או שליפה איטית יותר מהזיכרון. עלולה להיות השפעה על הקשב שלנו, למשל ביכולת לשמור על דריכות כשאנחנו מתמקדים במשהו. היכולות הקוגניטיביות האלה קשורות בצורה משמעותית לכישורי הנהיגה שלנו. קשב קשור לתפיסה מהירה של הסביבה שלנו, פונקציות ניהוליות קשורות ליכולת שלנו לקבל החלטות מהירות ומדויקות, כישורים ויזואליים-מרחביים קשורים ליכולת להעריך בצורה נכונה מרחקים של רכבים והולכי דרך סביבנו ולתמרן סביבם, וזיכרון מאפשר לנו לתכנן מסלול נסיעה, ולזהות תמרורים. השינויים האלה יכולים לייצר קושי בנהיגה על הכביש, להקשות על תגובה מהירה לסכנות, או על תגובות מותאמות מאחורי ההגה. למשל, בשלבים מתקדמים יותר של אלצהיימר ודמנציה הפגיעות הקוגניטיביות לא מאפשרות להמשיך לנהוג מאחר והן מהוות סיכון לנהג וליתר משתמשי הדרך.

בשל שינויים אלה, יחד עם שינויים פיזיולוגיים הקשורים להזדקנות, כמו נוקשות מפרקים, חולשת שרירים, הידרדרות ראייה, או תופעות לוואי של תרופות, נהגים רבים מעל גיל 65 עשויים לשים לב לקושי לנהוג באותה קלות ובטיחות לה הם רגילים. נהגים מבוגרים מעורבים ביותר תאונות ביחס לזמני הנהיגה שלהם בהשוואה למבוגרים בגילאי 25-65, והם בסיכון גבוה יותר להיפגע קשה מתאונות כאלה.

בדיקות יזומות הן המפתח לבטיחות בכביש. קבעו בדיקות קבועות עם הרופא שלך, על מנת לבצע מעקב בריאותי וזיהוי בעיות פוטנציאליות בשלב מוקדם, גם פיזיולוגיות וגם קוגניטיביות. אם עולות דאגות, רופא יוכל להמליץ על בדיקות נוספות או להציע התאמות בהרגלי הנהיגה. בנוסף, חשוב לשים לב לשינויים בהתנהגות מאחורי ההגה. תקשורת פתוחה ושיתוף פעולה עם משפחה וחברים יכולים לעזור רבות בקידום הבטיחות שלכם ושל אחרים בכביש.

מעבר למעקב רפואי, ניתן לנקוט גישה פרואקטיבית עצמאית על מנת לתמוך בנהיגה בטוחה. התעמלות ואורח חיים פעיל עוזרים לשמור על הכוח והגמישות שלנו, וחשובים לשימור יכולות הנהיגה לאורך זמן. חולשה פיזית ותנועתיות מוגבלת יכולים להקשות על תגובות מהירות בבלימה וניווט ההגה, ועל טווח המבט שלנו לזיהוי מכשולים וסכנות. שמירה על כושר ותנועתיות יכולה לעזור מאוד בשימור יכולות הנהיגה והעצמאות לאורך זמן. בנוסף לשמירה על גוף בריא ופעיל, אפשר גם לשלב אימון קוגניטיבי. כאמור, נהיגה היא פעולה מורכבת שמצריכה אינטגרציה של המון מידע מהסביבה וקבלת החלטות מהירה.

יכולות קוגניטיביות הן קריטיות ליכולת שלנו לנהוג בצורה בטוחה לנו ולסובבים אותנו. אימון קוגניטיבי ממוחשב מותאם אישית מאפשר שיפור של מגוון מדדים קוגניטיביים. מחקרים שבחנו את ההשפעה של אימונים קוגניטיביים על נהיגה אצל מבוגרים הגיעו לממצאים מעניינים: מצאו כי אימונים הנוגעים למהירות עיבוד הביאו לשיעורים נמוכים יותר של מעורבות בתאונות במשך כ-6 שנים לאחר תקופת האימון בהשוואה לאנשים שלא התאמנו. בנוסף, מבין נהגים שהתנסו באימונים מסוג זה מספר קטן יותר הפסיקו לנהוג לאורך זמן בהשוואה לנהגים שלא התאמנו. כלומר נהגים מבוגרים שמשלבים אימון קוגניטיבי בשגרת החיים שלהם משמרים יכולות נהיגה לאורך זמן ארוך יותר ונוהגים בטוח יותר ממבוגרים שאינם משלבים אימונים קוגניטיביים.

תוכנת האימון של אפקטיבייט משתמשת באלגוריתם ייחודי שמתאים את תוכנית האימון לביצועים האישיים שלכם, ודואג שהיא תמשיך לאתגר אתכם לאורך זמן להשגת תוצאות מיטביות. האימונים הם מגוונים, עובדים על יכולות קוגניטיביות שונות ומבוססי מחקר. כמה מהאימונים מותאמים במיוחד לשיפור כישורי נהיגה ויכולות קשורות: למשל, התרגיל מיקוד כפול מאמן קשב ניהולי וקשב מרחבי, ומתוכנן לאמן הרחבה של שדה הקשב, ולשפר את היכולת לזהות דברים חשובים גם בשוליים של שדה הראייה שלנו. תרגיל אחר שמשולב בתוכנית האימון, סופר סבתא על גלגלים, נועד להקנות אסטרטגיות יעילות יותר לזיכרון הוראות נסיעה וניווט לפיהן.

נהיגה ברכב מאפשרת לנו הרבה עצמאות, אך גורמים רבים משפיעים על היכולת שלנו בצורה בטוחה. חשוב להיות מודעים לגורמים שעשויים להשפיע על יכולות הנהיגה שלנו כאשר אנחנו מזדקנים, ולהיות במעקב אחרי הבריאות הפיזית שלנו, יכולות השמיעה והראייה, ותפקוד קוגניטיבי. שמירה על אורח חיים מאוזן ופעיל, ועל בריאות קוגניטיבית יעזרו לנו לשמור על עצמאות ובטיחות בדרכים לאורך זמן.

הכתבה מאת מאיה ויניק, בוגרת תואר שני בפסיכולוגיה קוגניטיבית וחברת הצוות המדעי באפקטיבייט.

אולי יעניין אותך גם...

מוח - הזיכרון

הכירו את הזיכרון שלכם

היכולת שלנו לייצר זכרונות חדשים ולהשתמש בהם היא הרבה יותר מורכבת מכפי שחושבים. תהליך יצירתו של זיכרון חדש והשימוש בו לאחר מכן…

קרא עוד

השאירו פרטים ומבטיחים שלא נשכח אתכם

סקרנים לגבי
הפיתרון שלנו?

צרו עמנו קשר, וכבר היום תעשו את הצעד הראשון לחיזוק יכולות הזיכרון!

כיצד שומרים על תפקוד המוח

נשמח לשתף אותך במאמרים וטיפים חשובים אודות חיזוק ושימור יכולות הקוגניטיבית

דילוג לתוכן