משחקי חשיבה למבוגרים – עד כמה הם עוזרים לזיכרון?

עם הגיל מתרחשת ירידה טבעית ביכולת הזיכרון ועיבוד המידע. פעילות המוח נעשית איטית ויעילות ביצועיו יורדת ככל שעולה הגיל.
מכיוון שזיכרון הוא חלק משמעותי ביותר בהתנהלות היומיומית, פגיעה בו משמעותה ירידה באיכות החיים וברווחה הנפשית של האדם.
אחת הדרכים המומלצות, שאף נבדקו ונמצאו במחקרים כמועילה לפעילות המוח, היא אימונו בפעילויות הדורשות חשיבה, ריכוז, התמקדות, והפעלת מגוון יכולות קוגניטיביות בתרגילי זיכרון מסוגים שונים.
חשוב לדעת שהאימונים הללו אינם סתם משחקי חשיבה למבוגרים, המציעים דרך להעביר את הזמן ותו לא. אז מה ההבדל בין קנדי- קראש לבין אימון מוחי?

חברות כמו אפקטיבייט הישראלית, המציעה לאנשים מגיל 55 תוכנה ייחודית לתרגול המוח והזיכרון שפותחה על ידי מומחים, מסתמכות על מחקרים עדכניים בתחום הזיכרון, וזה בעצם מה שעושה את כל ההבדל: המומחיות. הידע המדעי מהעשורים האחרונים מאפשר לבנות תרגילים מותאמים אישית לחיזוק הזיכרון בגיל השלישי, באופן הרבה יותר יעיל וממוקד ממשחקי חשיבה מהדור הישן.

מהי חשיבות האימון המוחי?

מחקרים רבים הצביעו על כך שיש להתייחס למוח שלנו כמו לכל שריר בגופנו. דהיינו – חשוב לאמן אותו בכל גיל ובמיוחד בגיל המבוגר, שבו החלשות הזיכרון שכיחה.
כל שריר בגוף שאינו פעיל – דינו להיחלש, וכך אף המוח שלנו.
אבל אל ייאוש: המוח שלנו יכול להשתנות ולהתחדש לכל אורך החיים, וזוהי עובדה חשובה שיש לדעת ולפעול בהתאם לה.
אימון מוחי ותרגילים לשימור הזיכרון מגרים ומאתגרים את המוח, ובכך הם מכריחים אותו 'להתגמש' ומשאירים אותו ער ומתפקד.
ככל שאדם מתבגר, כך מצטמצמים הקשרים העצביים במוחו. מעגלים עצביים שאין בהם שימוש הולכים ונעלמים עם הזמן ואילו המעגלים שיהיו בשימוש רב ימשיכו לפעול באופן יעיל.
תרגילים שונים לאימון המוח הם אסטרטגיה טובה נגד ירידה ביכולות הקוגניטיביות של האדם ובפרט נגד ירידה בזיכרון ובריכוז.
האתגר המוחי הכרוך בתרגילים מפעיל מעגלים עצביים שנזנחו, מה שעוזר לשמר את הקשרים המוחיים ומונע מהם לדעוך.
מחקר אורך שפורסם בשנת 2014 מצא שיפור קוגניטיבי משמעותי אצל אנשים מבוגרים שתרגלו אימון מוחי. זאת ועוד: הם הצליחו לשמר את רמת התפקוד לאורך כמה שנים. מעודד, לא?

האם ניתן לשפר את הזיכרון?

התשובה הקצרה היא לא, אבל בהחלט ניתן לשמר את הזיכרון. יכולות הזיכרון שלנו מושפעות מהמון גורמים, ביניהם הגנטיקה שלנו, אורח החיים, התזונה, הפעילות הגופנית, המעגלים החברתיים שלנו וכמובן הגיל. לא ניתן למנוע את הירידה הטבעית ביכולות הקוגניטיביות שקורית עם הגיל, אבל בהחלט אפשר לייצר עתודה קוגניטיבית שתעזור לשמור על התפקוד הקיים לאורך זמן.

שימור הזיכרון יכול להיות מושג ע"י לימוד של דרכים יעילות וגמישות לקליטה ושליפה של מידע ואימון חוזר ונשנה בכדי להרגיל את המוח לאחסן ולשלוף מידע בצורה מוצלחת וטובה יותר.

מה עוד ניתן לעשות כדי לסייע לזיכרון שלנו?

עזרים חיצוניים לשיפור הזיכרון – התנהלות יומיומית נכונה יכולה להקל על האדם לזכור. יש מגוון שיטות: להחליט על מקומות קבועים לחפצים השונים (כמו מקום מסוים למפתחות או למשקפיים), לרשום תזכורות ביומן, בטלפון הנייד, על לוח או על גבי המקרר, לשים התראה לפעילות שחשוב לזכור אותה בשעה מסוימת (כגון לקיחת תרופה בשעה מסויימת) וכדו'.

עזרים פנימיים לשיפור הזיכרון – לימוד דרכים ושיטות לעיבוד וארגון של המידע שאותו רוצים לזכור, כגון: לחזור פעמים רבות על שם שרוצים לזכור, סימון במרקר על נקודות חשובות במאמר, יצירת ראשי תיבות המציינים מקבץ של מידע בנושא מסוים, יצירת תמונה דמיונית המדמה את אותו מידע שרוצים לזכור וכדו'. ועוד טיפ לאלו מכם שקשה להם לזכור אם נעלתם את הרכב או כיביתם את הדוד: שיטה יעילה במיוחד היא לעשות משהו מצחיק ומטופש בזמן הפעילות שרוצים לזכור, כמו לשיר את "שיר הנעילה" או לרקוד את "ריקוד הדוד". זה יעגן את הפעילות בזיכרון שלכם ויקל עליכם לדעת שהרכב אכן נעול, הדוד כבוי ואפשר להירגע.

איך זה עובד בפועל?

הדרכים והשיטות הנ"ל משפרים את יכולת העברת המידע מהזיכרון הקצר  לזיכרון הארוך ע"י שימוש במידע באופן יעיל.
חוץ מההיבט המוחי, יש גם היבט פסיכולוגי: כשאדם מבצע תרגילים שונים לטובת הזיכרון הוא לוקח אחריות על איכות הזיכרון שלו ועושה פעולה אקטיבית שאמורה להקל עליו ולעזור לו.
חשוב שכל אדם יזכור, שאיכות הזיכרון הינה דינמית ונוטה להשתנות עם הגיל מסיבות שונות. לכן, עצם התרגול יכול להשפיע ישירות על איכותו ותפקודו של האדם בהווה ובעתיד.

מומלץ להתחיל לאמן את המוח והזיכרון מוקדם ככל האפשר ולראות את התרגול כדרך חיים המיטיבה עימנו.

משחקי קופסה למבוגרים

משחקי קופסה אמנם לא מבטיחים את שיפור הזיכרון, אבל הם בהחלט מפעילים ומאתגרים אותו. המשחקים מפעילים אזורים מוחיים האחראים על חשיבה מורכבת, ומאתגרים יכולות קוגניטיביות כגון פתרון בעיות, חשיבה אסטרטגית, תכנון וארגון פעולות, חדות מחשבה וקבלת החלטות.
בנוסף, משחקי קופסה גורמים שמחה והנאה, שהן כידוע תרופה מצוינת כנגד מתח וחרדה. וכמובן – עצם הישיבה בחברותא, שיתוף פעולה ותחושת שייכות והנאה קבוצתית, מומלצים מאד בכל גיל ובמיוחד בגיל השלישי, המאופיין פעמים רבות בתחושה של בדידות וחוסר שייכות. מעניין לציין שמחקרים מצאו כי המעגל החברתי משפיע על היכולות הקוגניטיביות, ושפעילות חברתית היא מרכיב הכרחי לשימור הבריאות המוחית.

משחקי חשיבה למבוגרים

משחקי חשיבה יכולים לעזור בפיתוח מיומנויות חשיבה בד בבד עם חיזוק חשיבה יצירתית. כשאדם מתמודד עם משחק חשיבה, ובפרט עם משחק שמאתגר אותו, עליו למצוא את הפתרון תוך כדי התנסות בדרכים שונות באמצעות ניסוי וטעיה, הסקת מסקנות מהפעולות שביצע, שיפור מהירות התגובה שלו ושכלול יכולת פתרון הבעיות שלו. כל אלו, לא רק מאמנים יכולות קוגניטיביות גבוהות, אלא גם תורמים לתרגול הזיכרון, עליו צריך להסתמך במהלך המשחק.

דוגמאות למשחקי חשיבה המתרגלים את הזיכרון

לתרגל קבוצות לפי אותיות האלף-בית – להחליט על נושא של קבוצה, לדוגמה: בעלי חיים. לציין בכל אות של האלף בית כמה שיותר שמות של חיות לפי הסדר. לאחר מכן לבחור כלי רכב, כלי עבודה, ישובים בארץ וכדו'.

תרגול חזותי – לומר מהדמיון אלו תמונות תלויות בכל חדר בבית, מהו סדר הרהיטים בכל חדר, אלו קישוטים נמצאים על מזנון הסלון, מה שמות העציצים בבית והיכן כל אחד נמצא וכדו'.

לימוד של שפה חדשה – מומלץ ביותר וכל מילה מיותרת.

פתרון תשבצים, סודוקו, תשבצי הגיון. כדאי לנסות לפתור את רמת הקושי הכי גבוהה בשביל לאתגר את המוח.

תרגול הזיכרון הקצר – מתבוננים בתמונה לזמן קצר. לאחר מכן מסתירים את התמונה ומנסים לשחזר אלו פרטים היו בתמונה ובאלו מיקומים.

לשנות דברים שמורגלים בהם – למשל: לאחוז במזלג ביד הלא דומיננטית ולאכול בעזרתו, לצחצח שיניים ביד הלא דומיננטית, ללכת למקום מסוים בדרך אחרת ולא בדרך הרגילה, להתלבש בעיניים עצומות וכדו'.
פעולות אלו מחייבות את המוח לצאת מהמסלול הקבוע ולהתאמץ, וזה בדיוק מה שאנחנו רוצים.

 

תוכנת האימון המוחי של אפקטיבייט

חברת אפקטיבייט יצרה תוכנה ממוחשבת ייחודית שמטרתה לתרגל את הזיכרון, לשפר את יכולת הריכוז, לחזק את היכולות הקוגניטיביות ולאמן את המוח.

כאמור, מטרת התוכנה היא לשמר את הזיכרון בכדי להישאר חדים לאורך זמן, אבל התרגול בתוכנה יכול להביא גם לשיפור ברמת איכות החיים, משום שתפקוד קוגניטיבי טוב הוא אלמנט חשוב ביותר בכל היבט בחיינו.
בעזרת התוכנה ניתן ללמוד טכניקות וכלים מעשיים לחיזוק ולשימור הזיכרון. ניתן למצוא בה משחקי זיכרון, תרגילי זיכרון, אסטרטגיות לזכירה של שמות ולשליפה מהירה של מידע, וטיפים ליישום בחיי היומיום.
את התוכנה פיתחה חברת אפקטיבייט בשיתוף מומחים מתחום הנוירופסיכולוגיה וחקר המוח.
התוכנה לחיזוק הזיכרון מותאמת במיוחד לאנשים מגיל 55 ומעלה המעוניינים לשפר את מיומנויות הזיכרון שלהם ולדאוג לכך שהם שומרים על תחזוקה מוחית בצורה אופטימלית.

התוכנה של אפקטיבייט מזהה שהמתאמן השתפר ואז היא מעלה את רמת הקושי של התרגולים בהתאמה לרמתו החדשה. בשל עובדה זו, המתאמן אינו "שוקט על השמרים" ומוצא עצמו מאותגר ללא הרף.

כדי להשתמש בתוכנה אין צורך בידע מיוחד, נדרשת רק יכולת הפעלה ושימוש בסיסית במחשב, בטלפון נייד חכם או בטאבלט.
המלצת חברת אפקטיבייט היא להתאמן בתוכנה לפחות 3 פעמים במשך השבוע, כ-15 דקות כל פעם.
כל אחד יכול להתאמן בשעות הנוחות לו ובמקום הנוח לו ביותר.

אולי יעניין אותך גם...

אנשים מבוגרים מתרגלים למידה בטאבלט

למידה, תרגול, והרגל 

למידה היא תהליך פיזיולוגי המבוסס על עקרונות קבועים. כשאנחנו לומדים לנגן על פסנתר או לדבר שפה זרה, אנחנו צריכים להתמיד, לחזור על זה שוב ושוב,

קרא עוד

הכירו את הזיכרון שלכם

איך זיכרון נולד? היכולת שלנו לייצר זכרונות חדשים ולהשתמש בהם היא הרבה יותר מורכבת מכפי שחושבים. תהליך יצירתו של זיכרון חדש והשימוש בו לאחר מכן

קרא עוד