fbpx

השריר שבראש – חדר כושר למוח

אימון מוחי לגיל השלישי נמצא במחקרים רבים,  כדרך יעילה לשמירה על הבריאות המוחית – אחד ההיבטים הבריאותיים החשובים ביותר  בגיל זה.
למוח יש יכולת מופלאה להיות גמיש, כלומר להשתנות ולהסתגל לשינויים שונים העוברים על האדם וזה נכון גם לגבי  יכולות קוגניטיביות וזיכרון.
המפתח לשימור היכולות הקוגניטיביות ולתרגול מיומנויות זיכרון בגיל זה הינו אימון מוחי. האימון המוחי הינו מעין "חדר כושר למוח", הנותן אתגר ממוקד שבלעדיו תפקודי המוח עלולים להיחלש ולהידרדר.
חברת אפקטיבייט יצרה תוכנית אימון מרשימה, המתמקדת בתפקודי הזיכרון והלמידה בגיל השלישי וזוכה להצלחה רבה בקרב בני הגיל הזה.

המוח – מידע כללי

המוח מהווה את החלק המרכזי במערכת העצבים  .הוא מקבל מידע מחמשת החושים על הסובב את האדם וכן מידע פנימי על מערכות גופו, ואת המידע הזה המוח מסנן, מעבד ומפרש. לאחר מכן, כאשר מתקבלת החלטה איך נכון להגיב במצב הנתון, המוח "פוקד" על האדם כיצד להתנהג ומווסת את פעילות השרירים ושאר מערכות הגוף.
העברת המידע במוח נעשית באמצעות תקשורת בין תאי עצב (נוירונים), הנפגשים יחד בצמתים הנקראים סינפסות.
כל תא עצב יוצר סינפסות עם כמות גדולה של תאי עצב.
המוח מקבל מידע דרך קולטנים חושיים מהסביבה, שעוברים התמרה לדחפים עצביים. עם המידע הזה, המוח מגיב לגירויים ומתאים את התגובה לסביבה.
המסרים לאברי הגוף נשלחים מהמוח דרך סינפסות בין תאי העצב לתאי איבר המטרה, כאשר המסר מועבר בעזרת חומרים כימיים הנקראים נוירוטרנסמיטורים (מוליכים עצביים) המשפיעים על האיבר שצריך לקבל פקודה מסוימת.
המוח מורכב משלושה חלקים עיקריים: המוח הגדול, גזע המוח והמוח הקטן.
גזע המוח אחראי על תפקודים בסיסיים של הגוף (כגון נשימה והכרה) ומעביר מידע חושי ופקודות מוטוריות בין המוח לחוט השדרה.
המוח הקטן אחראי על תיאום הפעולות המוטוריות, כמו גם על שליטה ודיוק של תנועות השרירים, ואילו המוח הגדול אחראי על תפקודי קשב, רגשות, מחשבות על העבר והעתיד וביצוע הפעולות הרצוניות של הגוף.

 

מהם השינויים הקוגניטיביים המתרחשים עם הגיל ?

  • קושי בעיבוד מידע – עם הגיל מתעורר קושי בעיבוד מידע חדש, מיונו ואחסונו במוח. העיבוד אינו יעיל כבעבר משום שתפקודיו הקוגניטיביים של המוח, באופן טבעי, עוברים תהליך של שחיקה עם הגיל. בשל כך, המוח מתקשה לאחסן את המידע בצורה יעילה ותקינה. אחסון לקוי זה מעורר בעיות זיכרון ושליפת מידע.
  • היכולת להתרכז יורדת – הירידה בריכוז מתבטאת בראש ובראשונה בקושי לבצע כמה פעולות במקביל. עם הגיל, קשה יותר לשמור על קשב: הריכוז מופרע בקלות, גירויים סביבתיים שונים מסיטים את תשומת הלב, וגם כאבים ומיחושים שונים מסיחים אותנו מבלי שנשלוט בכך.
  • האטה בתפקודים הקוגניטיביים – התהליכים המוחיים נעשים איטיים יותר כאשר אנו מתבגרים. דבר זה משפיע על מהירות העיבוד, וזה משליך על חיי היומיום בעת למידה של משהו חדש, ביכולת לשלוף מידע במהירות, ובתהליכי התגובה והחשיבה שלנו, בפרט לשינויים פתאומיים בסביבה.
    משום שהקצב נעשה איטי יותר מושקעת אנרגיה רבה בתהליכים אלו, כך שאתגר קוגניטיבי ממוצע, הופך למשימה מעייפת למדי.

 

חדר כושר בגיל השלישי – המוח הוא כמו שריר בגוף שניתן לאמן אותו

השריר שבראש - חדר כושר למוח

במהלך חיינו נוצרים במוח שלנו הרבה מאד קישורים וחיבורים בין תאי העצב במוח, האחראים על התפקודים המוחיים שלנו, כגון למידה, זיכרון וחשיבה.
ההתפתחות המשמעותית של המוח נעשית בשנות הילדות, אז נוצרים בקלות הקשרים החדשים בין תאי העצב.
גם כשהילד הופך למבוגר ממשיך המוח ללמוד ולהתפתח וחיבורים חדשים ממשיכים להיווצר לאורך כל החיים. אולם, ככל שהאדם מתבגר ומזקין, תאי המוח מתקשים ביצירת הקישורים החדשים הללו וכתוצאה מכך הריכוז ויכולת הלמידה של האדם נפגעים.
מחקרים רבים בנושא למידה וזיכרון בגיל השלישי מצביעים על כך, שלמרות שהקשרים המוחיים נחלשים ככל שמתבגרים, אימון מוחי בגיל השלישי יכול לשמר את גמישותו של המוח ולהאט את הירידה הקוגניטיבית בגיל מבוגר.
בעזרת אימון מוחי, שניתן גם לכנות אותו "חדר כושר למוח", ניתן לשקם או לחזק אזורים שונים במוח שנחלשו ואיבדו את גמישותם.
יש להתייחס למוח כמו אל שריר בגוף – אם יפתחו אותו הוא יהיה חזק וביצועיו יהיו טובים.
ביצוע "תרגילי מוח" בגיל השלישי נמצא יעיל במיוחד לחיזוק ושימור הזיכרון.
בעזרת האימון המוחי, המוח משמר את הקשרים או מחליפם באחרים, הודות ל"עתודה קוגניטיבית" המהווה מעין מערכת גיבוי.

 

מדוע חשוב לתת למוח לנוח ?

מחקרים הצביעו על כך, שלמידה רצופה ללא הפסקה הופכת ללא יעילה ככל שהזמן מתארך.
מסתבר, שכשהמוח מוצף בתוכן לאורך זמן, הוא מאבד את יכולתו לקלוט כראוי את הנלמד.
בעקבות המחקרים הגיעו החוקרים למסקנה שמומלץ לקחת הפסקה של 3-5 דקות לאחר כל 20 דקות של למידה.
כשעושים את ההפסקה כדאי לנוע ולא להמשיך לשבת בצורה פסיבית. ההנעה של הגוף מעוררת שוב את יכולתו של המוח ללמוד ולקלוט מידע חדש.
במחקר שביצעה ג'ודי וויליס, נוירולוגית, מרצה ומומחית בחקר הלמידה והמוח, היא מצאה שהפסקות מנוחה בין קטעים של למידה גם משמרות את הלמידה שהתבצעה, וגם מחדשות פעילות באזורים מוחיים ש"נחסמו" עקב לימוד בעצימות גבוהה מדי או בשל לחץ ומתח.
ההפסקות בלימוד מפעילות במוח אזורים אחרים ורשתות מוח שונות.
בדרך זו, המנוחה מחזירה למוח את המיקוד הרגוע, מעלה את מצב הרוח, מחדדת את תשומת הלב ומביאה את יכולת הזיכרון למצב המיטבי שלה.

 

התוכנה של אפקטיבייט לאימון המוח

התוכנה של חברת אפקטיבייט לאימון המוח לגיל השלישי פותחה על בסיס המחקרים האחרונים בתחום מדעי הקוגניציה והמוח, בנושא למידה וזיכרון בגיל המבוגר.
המחקרים כולם, יוצאים מנקודת המוצא, שהמוח האנושי יכול ללמוד ולהתפתח בכל גיל, אך יש לאמן ולהפעיל אותו כדי שלא יאבד מכישוריו.
ב-20 השנים האחרונות מחקרים מצאו שגם המוח המבוגר יכול לשנות קשרים ולהצמיח תאי עצב חדשים. המוח הינו גמיש ויכול להסתגל ולהתאים עצמו לשינויים העוברים על האדם, כמו גילו המתבגר.
המוח מסתגל ומתאים את עצמו לנסיבות המשתנות ללא הרף, ולכן מכנים אותו 'גמיש' ומדברים על 'פלסטיות מוחית'.
מחקרים רבים הראו שאתגר שיטתי כגון אימון מוחי ממוקד לתפקודים הקוגניטיביים השונים, מעודד גמישות זו.
האימון המוחי של אפקטיבייט מתרגל את הגמישות המוחית, מאמן את המוח ומלמד אותו מידע חדש. בתוכנה זו מושם דגש מיוחד על אלמנטים של ריכוז, זיכרון ותפקודים קוגניטיביים בסיסיים, יחד עם רכישת מיומנויות ואסטרטגיות לשימור הזיכרון.
התוכנה של אפקטיבייט לאימון המוח פותחה בשיתוף חוקרי מוח ונוירופסיכולוגים מומחים בתחום, והיא מותאמת לחיזוק הגמישות המוחית לאנשים מגיל 55 ומעלה.
במסגרת האימון המוחי מומלץ לעבוד עם התוכנה שלוש פעמים בשבוע, כרבע שעה בכל פעם – זאת בהתאם להמלצות המחקרים, כדי לא להעמיס על המוח יתר על המידה.
התוכנה אינה דורשת התקנה במחשב והיא קלה להפעלה במחשב, בטאבלט או בטלפון נייד.

 

 

https://www.edutopia.org/article/brain-breaks-restore-student-focus-judy-willis

אולי יעניין אותך גם...

מוח - הזיכרון

הכירו את הזיכרון שלכם

היכולת שלנו לייצר זכרונות חדשים ולהשתמש בהם היא הרבה יותר מורכבת מכפי שחושבים. תהליך יצירתו של זיכרון חדש והשימוש בו לאחר מכן…

קרא עוד

השאירו פרטים ומבטיחים שלא נשכח אתכם

סקרנים לגבי
הפיתרון שלנו?

צרו עמנו קשר, וכבר היום תעשו את הצעד הראשון לחיזוק יכולות הזיכרון!

כיצד שומרים על תפקוד המוח

נשמח לשתף אותך במאמרים וטיפים חשובים אודות חיזוק ושימור יכולות הקוגניטיבית

דילוג לתוכן