אימון זיכרון לגיל השלישי – תרגילים לשימור הזיכרון

הירידה בתפקוד המוחי וביכולת הזיכרון היא מצב טבעי ככל שעולה גיל האדם.
אולם, יש מה לעשות כדי להתמודד עם האובדן.
מחקרים שנעשו בנושא מצאו שתרגול ואימון המוח הינו חשוב בכל גיל, ובמיוחד בגיל השלישי.
החוקרים מציעים להתייחס למוח כמו אל עוד שריר בגוף שיש לאמן ולתרגל מדי יום למען בריאותנו ואיכות החיים שאנו מאחלים לעצמנו.

למה אימון מוחי חשוב? כי באמצעות תרגילים לחיזוק הזיכרון ניתן לשמור את המוח חד, יעיל ומהיר וליצור קשרים עצביים חדשים במקום אלו שהתנוונו עם הגיל.
כך תוכלו לקחת אחריות על מיומנויות החשיבה והזיכרון שלכם ולהגביר את יעילותם ותפקודם אל מול תהליך ההזדקנות הבלתי נמנע.

בכתבה הבאה נסקור בפניכם תרגילים מומלצים ומהנים, אותם תוכלו לעשות לבד או בחברותא.

אילו תרגילים מומלצים לחיזוק הזיכרון?

 

לאתגר את הצד הפחות דומיננטי שלנו

תרגול הצד הפחות דומיננטי של הגוף עשוי לתרום להתחזקות הקשרים בין אזורים מוחיים לצורך עיבוד מידע.
אז מה עושים? מצחצחים שיניים ביד הלא דומיננטית, חותכים אוכל ביד החלשה, מרימים באמצעותה את שקית הסופר וכדו'.

לבצע שינויים בפעולות השגרתיות באמצעות שינוי סדר הפעולות שאנו רגילים אליהן

הכוונה היא להפחית עד כמה שאפשר פעולות אוטומטיות ולהגביר פעולות שהמוח צריך להתאמץ עבורן.
אז מה עושים? לדוגמה – אם רגילים קודם לאכול בבוקר ואח"כ להתלבש – הופכים את הסדר. אם מטיילים עם הכלב במסלול קבוע – משנים מדי פעם את המסלול וכדו'.

להמשך קריאה על איך יוצרים הרגלים חדשים >>

לחפש שימוש חדש או שונה לחפץ מוכר

תרגיל זה מאתגר את החשיבה היצירתית שלנו ומשכלל את היכולות הקוגניטיביות ה"גבוהות", כגון פתרון בעיות.
אז מה עושים? מחפשים כמה שיותר שימושים לחפצים מוכרים יומיומיים. לדוגמה: למה יכול לשמש ספל השתיה שלנו? למחזיק כלי כתיבה, למגבר לאוזן כדי לשמוע טוב יותר (במיוחד כשמקשיבים מעבר לקיר), למיכל לנר, לעציץ, ועוד…

ליצור אומנות

יצירתיות מפעילה אזורי שפה ורגש במוח. כשאנו יוצרים אנו חושפים את המוח לאסוציאציות, צבעים, צורות ומרקמים. זהו תרגול מוחי מצוין המשפר את התקשורת בין אזורים שונים במוח, מייצר קשרים חדשים ומתרגל שליפת מידע מהזיכרון.

לצייר או לכתוב עם שתי הידיים ביחד

כשמציירים או כותבים במקביל עם שתי הידיים אנו מתרגלים פעולה מורכבת שדורשת קורדינציה, משפרים את יכולתנו לבצע שתי פעולות בו זמנית ומפעילים את שני חצאי המוח בצורה מסונכרנת.

השתדלו לזכור מה אתם צריכים לקנות ללא רשימה

אם אנחנו רוצים לאתגר את הזיכרון שלנו כדאי שננסה ללכת לסופר עם רשימה מצומצמת או ללא רשימה כלל ולנסות לזכור כמה שיותר פריטים שרצינו לקנות.

תרגול יוגה או מדיטציה

יוגה ומדיטציה משפיעות לטובה על מצב הרוח ומורידות את המתח. בנוסף, שיטות אלו תורמות לאיכות השינה, ובכך בעקיפין הן מחדדות את יכולת הזיכרון ומשפרות את בריאות המוח.

להמעיט עד כמה שאפשר את השימוש בתוכנות ניווט

שימוש בתוכנות ניווט עלול להשכיח מאיתנו את כישורי הניווט וההתמצאות, ובכך לפגוע בעצמאות שלנו. במקום לנווט את הדרך בעצמנו ולתרגל זכרון מרחבי ואוריינטציה, אנחנו מסתמכים על אפליקציה ונותנים למוח "להתעצל". מחקר שנערך על נהגי מוניות בלונדון מצא שנהגים שנשענו על זכרון מרחבי ויצרו מפה דמיונית במוחם, האזור במוח האחראי על הזיכרון המרחבי היה מוגדל. המסקנה היא פשוטה: אל תתנו למוח להתעצל.
במקום זאת, נסו לסמוך יותר על הזיכרון שלכם.

תרגול ריכוז וזיכרון באמצעות תוכנה יעודית

ישנן תוכנות שונות שניתן לעבוד איתן במחשב, טבלט או בטלפון הנייד המתרגלות משחקי ריכוז וזיכרון למבוגרים.
חברת אפקטיבייט יצרה בשיתוף עם מומחים מתחום הנוירופסיכולוגיה וחקר המוח תוכנה ייחודית שמטרתה לתרגל את יכולת הריכוז והזיכרון בגיל השלישי.
בעזרת התוכנה ניתן ללמוד טכניקות וכלים מעשיים לחיזוק ולשימור הזיכרון.
התוכנה מותאמת במיוחד לאנשים מגיל 55 ומעלה המעוניינים לשפר את המיומנויות הקוגניטיביות שלהם ולדאוג לכך שהם שומרים על הבריאות המוחית שלהם.
המלצת חברת אפקטיבייט היא להתאמן בתוכנת אימון הזיכרון לפחות 3 פעמים במשך השבוע, כ-15 דקות כל פעם, בשעה הנוחה ובמקום המתאים ביותר לכל אדם.

 

 

אולי יעניין אותך גם...

מוח

הכירו את הזיכרון שלכם

איך זיכרון נולד? היכולת שלנו לייצר זכרונות חדשים ולהשתמש בהם היא הרבה יותר מורכבת מכפי שחושבים. תהליך יצירתו של זיכרון חדש והשימוש בו לאחר מכן

קרא עוד